دانستنی ها ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - 1 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

آمریکا درگیر چندین دهه طوفان‌های تکراری و پرخسارت

آمریکا در سال‌های اخیر شاهد حجم عظیمی از طوفان‌ها با خسارت‌های مالی و جانی بسیار بوده است که با وجود تداوم تغییرات آب‌وهوایی و تأثیر آن بر گرمایش جهانی همچنان ادامه خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری کیمیای ایران آنلاین ؛ زمانی که موج گرمای شدید از جنوب تگزاس تا فلوریدا، رکوردهایی را به ثبت رساند، طوفان‌های قدرتمند و مخرب در چندین ایالت آمریکا ردپای ویرانگری بر جای گذاشته و منجر به مرگ‌ومیرها و خسارت‌های گسترده در تگزاس، اوکلاهاما، آرکانزاس و کنتاکی شدند. این هوای مرطوب گرم در لبه شمالی گنبد گرمایی قرار دارد و دمایی را که به همراه دارد که به‌طور معمول در اوج تابستان تا اواخر می قابل مشاهده است.

رعدوبرق‌های شدید و گردبادهای مرگ‌بار در طول یک فصل آب‌وهوایی تاریخی بد در آمریکا، زمانی رخ داد که تغییرات آب‌وهوایی شدت طوفان‌ها در سراسر جهان را تشدید می‌کند. آوریل دومین رکورد بیشترین تعداد گردباد در این کشور را داشت و الگوی پایدار هوای گرم و مرطوب با ایجاد رشته‌ای از گردبادها طی دو ماه گذشته همراه بود.

طوفان‌های مخرب آخر هفته باعث مرگ و میر در تگزاس، اوکلاهما، آرکانزاس، میسوری، کنتاکی، کارولینای شمالی و ویرجینیا شد. در همین حال، در غرب میانه، یک پدیده آب و هوایی غیرمعمول به نام «گوستنادو» که شبیه یک گردباد کوچک به نظر می‌رسد، لحظات سختی را در دریاچه غربی میشیگان به ارمغان آورد.

آمریکا درگیر طوفان‌های تکراری و پرخسارت

طوفان‌های قدرتمند روز دوشنبه پس از برجای گذاشتن کشته‌شدگان، زخمی شدن صدها نفر، تخریب خانه‌ها در سراسر تگزاس، اوکلاهما و آرکانزاس در آخر هفته، به سمت نیمه شرقی ایالات متحده حرکت کرد. جورجیا و کارولینای جنوبی اخباری از وقوع رعد و برق شدید را منتشر کردند. انتظار می‌رود بارش شدید باران بخش‌هایی از سواحل شرقی را در بر گیرد و احتمال خسارت بادهای شدید نیز وجود دارد. گرمای شدید بخش‌هایی از جنوب را نیز در بر خواهد گرفت و در مجموع، بیش از ۱۲۰ میلیون نفر را تحت هشدارهای شدید آب‌وهوایی قرار داد که در سواحل شرقی آمریکا متمرکز بودند.

وقوع طوفان در آمریکا

طوفان‌ها در سال‌های اخیر خسارات زیادی به بار آورده و صدها نفر را در ایالات متحده کشته‌اند، زیرا تغییرات اقلیمی موجب رایج‌تر شدن طوفان‌های قدرتمند شده است. در سال ۲۰۲۲ طوفان یان بیش از ۱۵۰ نفر را کشت، بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار خسارت به فلوریدا وارد کرد و کل محله‌ها در شهر فورت مایرز بیچ و اطراف آن را با خاک یکسان کرد. در سال ۲۰۲۱، طوفان آیدا بیش از ۱۰۰ نفر را کشت و حدود ۷۵ میلیارد دلار خسارت از لوئیزیانا تا نیوانگلند به بار آورد.

حتی طوفان‌های به نسبت ضعیف نیز می‌توانند سیل‌های فاجعه‌بار ایجاد کنند و اکثریت قریب به اتفاق مرگ‌های مرتبط با طوفان ناشی از سیل، موج طوفان و سایر خطرات آب‌وهوایی است. در سال ۲۰۱۸، طوفان فلورانس با وجود این‌که تنها یک طوفان رده پایین با سرعت باد نسبتاً کم بود، کارولینای آمریکا را زیر سیل برد. طوفان هاروی که در سال ۲۰۱۷ بر فراز منطقه هیوستون متوقف شد، به همین ترتیب ضعیف بود، اما خسارات سیل عظیمی به بار آورد.

آمریکا درگیر طوفان‌های تکراری و پرخسارت

مجموعه‌ای از طوفان‌های قدرتمند بخش‌های مرکزی و جنوبی ایالات متحده را در تعطیلات آخر هفته «روز یادبود» این کشور در نوردید و گردبادهای قدرتمند تمام اجسام پیش روی خود را بلعید. (روز یادبود آمریکا زمانی برای گرامی‌داشت خدمات اعضای ارتش این کشور است که جان خود را برای دفاع از سرزمین خود از دست داده‌اند) طوفان‌ها به کشته شدن حداقل ۲۵ نفر، وارد آمدن خسارت‌های گسترده‌، تخریب بناها و قطع برق و آب منجر شد.

ایالات متحده تاکنون ۱۴ مورد اضطراری گردباد در سال جاری اعلام کرده که پنج مورد از آن‌ها تنها در آخر هفته روز یادبود رخ داده است. یکی از این گردبادها در اوکلاهاما شکل گرفت و به مدت یک ساعت روی زمین ماند و ویرانی‌های بسیار به بار آورد. شرایط اضطراری گردباد توسط سرویس ملی هواشناسی تنها زمانی صادر می‌شود که احتمال آسیب شدید مالی و تلفات جانی به‌دنبال طوفان وجود دارد. به طور متوسط هر سال حدود ۱۲ مورد اضطراری گردباد در ایالات متحده رخ می‌دهد که ۱۴ مورد رخ‌داده تا این لحظه در سال جاری، ضمن شکستن رکوردهای گذشته، نوید شرایط آب‌وهوایی سختی را برای سراسر قاره می‌دهد.

آمریکا درگیر طوفان‌های تکراری و پرخسارت

هنوز مشخص نیست که آیا گزارش‌های آب‌وهوایی شدید و رکوردشکن آخر هفته روز یادبود آمریکا محصول گرمایش جهانی است یا خیر، اما نتیجه‌گیری از این شرایط اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد. به‌ویژه که تنها در روز یک‌شنبه گذشته ۶۲۲ گزارش از هوای بد بین وایومینگ و نیوهمپشر گزارش شده است. رکورد قبلی ۵۶۵ گزارش از وقوع آب‌وهوای بد در یک روز و مربوط به هشتم می، یعنی تنها تنها سه هفته پیش بود.

برای طوفان‌هایی از نوع گردباد امکان آماده شدن از قبل وجود ندارد، چراکه این شرایط ناگهان رخ می‌دهند و با شروع رعد و برق‌های شدید وارد می‌شوند. گردبادها فقط از آسمان فرود می‌آیند و شروع به بلعیدن هر چیزی در مسیر خود می‌کنند. این ابرهای قیفی در ابتدا سفید به نظر می‌رسند و وجود زباله‌های موجود در آن‌ها به تیره شدن رنگ‌شان منجر می‌شود. گردبادها از وحشتناک‌ترین بلایای طبیعی به‌شمار می‌روند، صدایی شبیه به قطار باری دارند و حین پیش‌روی تکه‌های فلز و چوب، همچنین دیگر زباله‌های حاصل از ساختمان‌های آسیب‌دیده را با خود حمل می‌کنند که در اثر طوفان در هم کوبیده می‌شوند و از بین می‌روند.

آمریکا درگیر طوفان‌های تکراری و پرخسارت

خسارات طوفان و گردباد بر ایالت‌های آمریکا

فرماندار کنتاکی فردای روز وقوع گردباد اعلام کرد که پنج نفر در ایالت وی جان خود را از دست داده‌اند. تلفات این حادثه همچنین شامل هفت مورد مرگ در شهرستان کوک تگزاس، هشت کشته در سراسر آرکانزاس و دو کشته در شهرستان مایز اوکلاهاما واقع در شرق تولسا در کنار مجروحانی از یک عروسی در فضای باز بود. مردی نیز در ایالت میسوری پس از سقوط یک درخت روی چادرش در شرایطی که در حال کمپ بود جان خود را از دست داد.

شهر کوچک کنتاکی چارلستون یکشنبه شب از گردبادی ۴۰ مایلی روی زمین، ضربه مستقیمی خورد که به نوعی آشفتگی بزرگ انجامید، خانه‌ها را جابه‌جا، خطوط برق قطع و لوله‌های آب را منفجر کرد، بنابراین این شهر اکنون بدون آب و برق در میان ویرانی به سر می‌برد.

تعدادی از مناطق روستایی شهرستان هاپکینز نیز که توسط گردباد ۲۰۲۱ در اطراف جامعه بارنزلی آسیب دیده بودند، یکشنبه شب دوباره دچار آسیب شدند و مردم بسیاری که به‌تازگی به زندگی خود سروسامان بخشیده بودند بار دیگر به نقطه اول بازگشتند.

بیش از ۴۰۰ هزار نفر در سراسر شرق ایالات متحده بعد از ظهر دوشنبه را بدون برق سپری کردند که حدود ۱۲۵ هزار نفر ساکن کنتاکی بودند. حداقل ۱۰ هزار نفر در ۱۲ ایالت نیز خاموشی در اوایل روز را گزارش کردند. طوفان در در آیووا نیز دست کم پنج کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشت و منجر به مرگ هشت نفر در هیوستون شد.

طوفان‌های قدرتمند و شدید با بادهای مخرب و بارش تگرگ‌هایی به اندازه توپ بیسبال روز سه‌شنبه نیز تگزاس را درنوردید و یک نفر کشته و حدود یک میلیون واحد تجاری و خانه بدون برق بر جای گذاشت. قطعی‌های گسترده‌ای در بخش وسیعی از تگزاس خسته از طوفان گزارش شده که با موج گرمای شدیدی از اوایل فصل جاری مواجه بوده است.

شاخص گرما (ترکیبی از دمای هوا و رطوبت برای نشان دادن احساس گرما در بدن انسان) در بخش‌هایی از جنوب تگزاس به سه رقم رسید و انتظار می‌رود تا چند روز باقی بماند. پست‌های رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که باد یکی از هواپیماهای خطوط هوایی آمریکا را از زمین فرودگاه بین‌المللی دالاس-فورث بلند کرد و شرکت هواپیمایی در بیانیه‌ای اعلام کرد که شرایط آب‌وهوایی شدید از جمله وزش بادهای مستقیم تا سرعت ۸۰ مایل در ساعت، چندین هواپیمای پارک شده و خالی را تحت‌تأثیر قرار داده است و کسی زخمی نشد. فرودگاه ایمیلی اعلام کرد که حدود ۵۰۰ پرواز به دلیل شرایط جوی لغو شده است و نزدیک به ۲۰۰ پرواز دیگر در فرودگاه لاو فیلد دالاس لغو شد.

در اطراف هیوستون، خودروها از بزرگراه‌های سیل‌زده عبور کردند و بیش از ۳۰۰ هزار ساکن در این منطقه بدون برق ماندند. در شهرستان مونتگومری یک پسربچه ۱۶ ساله در اثر جابه‌جا شدن خانه‌ای در حال ساخت جان خود را از دست داد. در مدارس ناحیه شرقی هیوستون دستور حضور در سرپناه صادر شد و سرویس‌های مدارس و دانشگاه‌ها تا زمان فروکش کردن شرایط از حرکت خودداری کردند. تقریباً ۱۵۰ هزار خانه و کسب‌وکار نیز ظهر روز سه‌شنبه در لوئیزیانا، کنتاکی، آرکانزاس، ویرجینیای غربی و میسوری دچار کمبود برق بودند.

آمریکا درگیر طوفان‌های تکراری و پرخسارت

رئیس جمهور آمریکا علام کرده است که آژانس مدیریت اضطراری فدرال در حال ارزیابی خسارات است و برای مدیریت شرایط هر نوع حمایت مورد نیاز فدرال ارائه خواهد شد، چراکه می، یک ماه تلخ از گردبادها و شرایط آب‌وهوایی سخت در قلب این کشور بوده است.

هنوز خبری در مورد درخواست کمک‌های فدرال در دست نیست، اما تصاویر و فیلم‌های خبری زیادی از خدمات اورژانس محلی و همسایگانی وجود دارد که برای ارائه کمک به جست‌وجوی خانه‌های آسیب‌دیده برای بازماندگان و جمع‌آوری آوارهای طوفان به محل می‌روند. صلیب سرخ به مناطق آسیب‌دیده اعزام شده و در حال ارائه خدمات است و سازمان مدیریت بحران فدرال در صورت دریافت تقاضای کمک، یک دفتر مرکزی محلی در شهر درخواست‌کننده ایجاد می‌کند که در آن می‌توان برای دریافت کمک‌های فدرال درخواست داد و کمک‌های اضطراری از جمله پول نقد را توزیع کرد.

طوفان‌های پیش روی آمریکا و چرایی آن

پیش‌بینی‌ها در مرکز ملی طوفان آمریکا حاکی از آن است که انتظار می‌رود فصل طوفان اقیانوس اطلس امسال بسیار فعال باشد و ده‌ها میلیون آمریکایی را در نیمه شرقی این کشور در معرض خطر سیل و بادهای مخرب قرار دهد. افزایش فعالیت طوفان‌ها تا حدی ناشی از دمای غیرطبیعی گرم اقیانوس‌ها به‌دنبال تغییرات آب‌وهوایی است.

آمریکا درگیر طوفان‌های تکراری و پرخسارت

انتظار می‌رود در فاصله یکم ژوئن تا پایان نوامبر بین ۱۷ تا ۲۵ طوفان در اقیانوس اطلس شکل بگیرد که پیش‌بینی می‌شود حداقل هشت مورد از آن‌ها طوفان‌های سنگین و پرخسارت باشند. همچنین انتظار می‌رود چهار تا هفت طوفان بزرگ با بادهایی به اندازه کافی قوی برای ریشه‌کن کردن درختان، ویران کردن خانه‌های قدیمی و آسیب رساندن به ساختمان‌های دیگر رخ دهد.

یکی از دلایل زیاد بودن تعداد طوفان‌های پیش روی آمریکا این است که انتظار می‌رود شرایط باد در اقیانوس اطلس و کارائیب برای تشکیل طوفان مساعد باشد. پیش‌بینی شرایط باد دشوار است، اما در سال‌هایی که پدیده اقلیمی معروف به لانینا در جریان است، بادها معمولاً برای شکل‌گیری طوفان مطلوب‌تر هستند، چراکه الگوهای باد عمودی یا برش باد که طوفان‌ها را مختل می‌کنند کمتر رایج هستند. لانینا در حال حاضر اتفاق نمی‌افتد، اما انتظار می‌رود که تا اواخر تابستان، با شروع فصل اوج طوفان‌ها، رخ دهد.

اما بزرگ‌ترین عامل، دمای غیرعادی بالای آب در اقیانوس اطلس استوایی است که در آن طوفان‌ها شکل می‌گیرند. آب گرم سوخت طوفان است، زیرا گرما انرژی بادهای طوفان و آب گرم‌تر رطوبت بیشتری را فراهم می‌کند که منجر به طوفان‌های بزرگ، قدرتمند و بارانی می‌شود.

تغییرات آب‌وهوایی عامل اصلی گرم شدن اقیانوس‌ها در سراسر جهان از جمله در اقیانوس اطلس است. اقیانوس‌ها اکثریت قریب به اتفاق گرمایی را جذب کرده‌اند که انسان‌ها روی زمین با سوزاندن سوخت‌های فسیلی به دام انداخته‌اند.

گرمای بی‌سابقه فعلی در اقیانوس اطلس استوایی دانشمندان را شگفت‌زده و نگران کرده است، زیرا دماها بالاتر از آنچه است که تنها از تغییرات آب‌وهوایی انتظار می‌رود.

کاهش آلودگی هوا، فوران‌های آتشفشانی اخیر و الگوهای ریزش گرد و غبار در صحرا همگی می‌توانند در این زمینه نقش داشته باشند، زیرا ذرات ریز آلودگی، خاکستر و غبار همه بر میزان انعکاس گرمای خورشید در جو قبل از رسیدن به سطح زمین تأثیر می‌گذارند.

آمریکا درگیر طوفان‌های تکراری و پرخسارت

شهرهای آمریکا برای طوفان آماده نیست

بسیاری از شهرهای آمریکا برای سیل و طوفان آمادگی ندارند زیرا زیرساخت‌های آن‌ها قدیمی یا فاقد شاخص‌های استاندارد است. گزارشی از مرکز بازرسی نیویورک نشان داده است که این شهر تنها ۷۳ درصد از ۱۵ میلیارد دلار کمک مالی فدرال را پس از طوفان سندی تا ژوئن ۲۰۲۲ برای شهر خرج کرده است و بیشتر سرمایه شهر برای پروژه‌های تاب‌آوری استفاده نشده بود.

بسیاری از سرمایه‌گذاری‌هایی که شهر پس از طوفان سندی انجام داد _همچون ساخت دیواره‌های سیلابی، سنگ‌ریزه‌ها و تپه‌ها_ برای مدیریت سیل‌های ساحلی و افزایش سطح دریاها و نه بارش شدید انجام می‌شود.

در شهرهای پرجمعیت مانند نیویورک، خطر سیل به دلیل محیط شهری محصور و کمبود فضاهای سبز افزایش یافته است چراکه مقادیر زیادی از سطوح غیرقابل نفوذ در مناطق شهری وجود دارد، به این معنی که آب نمی‌تواند به زیر زمین نفوذ کند و همین باعث ایجاد رواناب و سیل شهری می‌شود. سیستم‌های مدیریت طوفان این شهر نیز قدیمی است و برای مدیریت سطح رواناب طراحی نشده‌اند.

اگر اقدامات پیشگیرانه انجام نگیرد، پیش‌بینی می‌شود که از هر ۵۰ نفر، یکی که در ۲۸۰ هزار ملک در امتداد سواحل ایالات متحده زندگی می‌کنند، تحت تأثیر سیلاب و طوفان قرار خواهد گرفت. سهم نامتناسبی از خسارات طوفان‌های اخیر را نیز گروه‌های اقلیت و کم درآمد متحمل خواهند شد.

اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا در این رابطه نیز اعلام کرده است که حوادث سیلی با خسارات میلیارد دلاری به شدت در چهار دهه گذشته افزایش یافته است اما به نظر نمی‌رسید که هیچکس سطح آمادگی شهرها را زیر نظر داشته باشد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =