آموزش و پرورش ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - 3 هفته پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

راهکارهای مدیریت استرس دانش‌آموزان هنگام امتحانات

روانشناس و مشاور خانواده با اشاره به راهکارهای مدیریت استرس دانش‌آموزان هنگام امتحانات گفت: دانش‌آموزان هنگام امتحان باید به زمان‌بندی دقت داشته باشند و سپس بر حسب درجه دشواری سوالات، به آن‌ها پاسخ دهند؛ بهترین شیوه برای پاسخ دادن به سوالات، ابتدا پاسخ دادن به سوالات آسان‌تر و ساده‌تر است.

به گزارش پایگاه خبری کیمیای ایران آنلاین ؛ سمیه طاهری با بیان اینکه ایام امتحانات برای بسیاری از دانش‌آموزان استرس و اضطراب به‌همراه دارد و مدیریت نکردن این هیجانات می‌تواند منجر به کسب نکردن نتایج دلخواه شود، اظهار کرد: بروز استرس و اضطراب در این ایام موضوعی طبیعی است و باید توجه داشته باشیم که مقداری استرس و اضطراب برای افراد مفید خواهد بود.

وی با بیان اینکه به‌طور کلی در صورتی که میزان استرس و اضطراب مدیریت نشود، فرد از رسیدن به موفقیت باز خواهد ماند، افزود: تقویت کردن روحیه معنوی در دانش‌آموزان و به‌نوعی داشتن توکل بر خداوند، یکی از راه‌هایی به شمار می‌رود که افراد می‌توانند با استفاده از آن استرس خود را کنترل کنند و آینده‌ای زیبا برای خود متصور شوند.

این روانشناس و مشاور خانواده با بیان اینکه والدین نیز باید نسبت به فراهم کردن محیطی آرام و دور از تشنج برای فرزندان خود اقدام کنند، تصریح کرد: آرامش در این ایام از ضروری‌ترین عوامل برای کسب موفقیت به‌شمار می‌رود.

طاهری با بیان اینکه دانش‌آموزان باید اطلاع داشته باشند که استرس، اضطراب و ترس از آینده، تنها مختص آن‌ها نیست و دیگر افراد نیز درگیر این شرایط هستند، ادامه داد: همواره دانش‌آموزان باید خوش‌بینی را مد نظر قرار دهند و در کنار خوش‌بین بودن، نهایت تلاش خود را به کار گیرند تا نتیجه دلخواه آن‌ها حاصل شود.

وی گفت: داشتن برنامه‌ریزی برای مطالعه بهتر و با کیفیت بالاتر به‌منظور کاهش دادن ضعف‌ها، گرفتن راهنمایی از دیگر افراد که اطلاعات بالاتری درباره یک مبحث دارند، به‌کارگیری روش‌های خلاصه‌نویسی، یادداشت‌برداری، نشانه‌گذاری و بازسازی ذهنی، از جمله مواردی است که دانش‌آموزان می‌توانند از آن‌ها برای رسیدن به موفقیت استفاده کنند.

لزوم اختصاص زمان مناسبی برای استراحت و گذراندن آن به بهترین شکل

این روانشناس و مشاور خانواده اضافه کرد: در این ایام هدف اصلی دانش آموزان مطالعه بیشتر، بهتر و با کیفیت بالاتر است، اما در این میان نباید اهمیت استراحت میان زمان‌های درس خواندن را فراموش کنند، چراکه اختصاص دادن زمان مناسبی برای استراحت و گذراندن آن به بهترین شکل، می‌تواند منجر به تقویت روحیه و کاهش دادن استرس و اضطراب شود.

طاهری با بیان اینکه داشتن خواب کافی، تغذیه مناسب، حفظ روحیه و مطالعه با برنامه‌ریزی صحیح و انعطاف‌پذیر، از عوامل موفقیت دانش‌آموزان در امتحانات محسوب می‌شود، افزود: دانش‌آموزان باید توجه داشته باشند که در زمان امتحان نیز از عجله و شتاب پرهیز کنند.

وی با اشاره به نکات حائز اهمیت هنگام برگزاری آزمون‌ها تصریح کرد: دانش‌آموزان باید هنگام امتحان به زمان‌بندی دقت داشته باشند، ابتدا سوالات را روخوانی کنند و سپس بر حسب درجه دشواری سوالات، به آن‌ها پاسخ دهند؛ بهترین شیوه برای پاسخ دادن به سوالات، ابتدا پاسخ دادن به سوالات آسان‌تر و ساده‌تر و سپس وقت گذاشتن برای سوالات دارای درجه دشواری بالاتر است.

این روانشناس و مشاور خانواده خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان پس از پاسخ‌دهی به سوالات بهتر است، بار دیگر پاسخ‌ها و سوالات خود را مرور کنند، چراکه امکان دارد بر اثر استرس و اضطراب، سوالی را نادیده گرفته باشند و مرور پاسخ‌ها و سوالات می‌تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + چهارده =