سیاسی داخلی ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - 7 روز پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

دیپلماسی فرهنگی محرک توسعه همه‌جانبه در هر کشوری است

به مناسبت دهم تیر ماه روز دیپلماسی فرهنگی و تعامل با جهان در تقویم رسمی کشور، نقش و اهمیت راهبردی دیپلماسی فرهنگی در پیشبرد اهداف کلان، گفت و گویی با مدیر روابط عمومی و امور بین الملل بخش خصوصی انجام شد.

سَویا رضایی/ به گزارش پایگاه خبری کیمیای ایران آنلاین ؛ نیل به مقاصد سیاسی، امنیتی و اقتصادی همواره از مهم‌ترین اهداف کشورها در تدوین و اعمال سیاست خارجی‌شان بوده است. برای رسیدن این مقاصد کشورها عمدتاً و به طور سنتی نوعی دیپلماسی مبتنی بر رویکردها و ابزارهای سیاسی، نظامی و اقتصادی را در پیش می‌گیرند؛ با این همه، در سال های نیمۀ دوم قرن بیستم رویکردهای نسبتاً جدیدی در دیپلماسی مطرح شد که توجه افزون‌تر و تأکید بیشتر بر راهکارها و ابزارهای فرهنگی را به مسئولان و طراحان سیاست خارجی توصیه می‌کرد.
به مناسبت دهم تیر ماه روز دیپلماسی فرهنگی و تعامل با جهان در تقویم رسمی کشور نقش و اهمیت راهبردی دیپلماسی فرهنگی در پیشبرد اهداف کلان را در گفت و گویی با یکی از کارشناسان این حوزه انجام دادیم.
سعید نوها مدیر روابط عمومی و امور بین الملل بخش خصوصی در رابطه با نقش و اهمیت دیپلماسی فرهنگی و اهمیت پرداختن به این مهم گفت: کارشناسان و علمای روابط بین الملل و ارتباطات سخن ها و مقالات فراوانی را ارائه نموده اند و مهمتر از همه اینکه در تمامی این نظرات به نقش محوری و راهبردی دیپلماسی فرهنگی در ایجاد زمینه‌های مناسب برای رشد و توسعه دیگر بخش های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشورها تاکید شده است.
وی با تاکید بر دیپلماسی فرهنگی افزود: دیپلماسی فرهنگی به کشورها اجازه می دهد که با استناد به عناصر کلیدی و نفوذ دولت‌های خود، به طور مستقیم با مخاطبان خارجی، به انضمام مردم معمولی و رهبران افکار، در ارتباط باشند. دیپلماسی فرهنگی حوزه ای از دیپلماسی است که به برقراری، توسعه و پیگیری روابط با کشورهای خارجی از طریق فرهنگ، هنر و آموزش مربوط است.


نوها با اشاره به تاثیر این دیپلماسی بر روابط کشورها گفت: دیپلماسی فرهنگی تلاش می کند با استفاده از فرهنگ و عناصر و مولفه های فرهنگی مانند ایده ها، ارزش ها، اطلاعات، هنر، زبان و ادبیات و … بر افکار عمومی دیگر کشورها تأثیر بگذارد و از طریق نزدیک کردن هر چه بیشتر نظرات و افکار مردمان سرزمین های مختلف و گاه با تأکید بر مشترکات فرهنگی فی مابین، به تقویت تفاهم متقابل کمک نماید.
این کارشناس امور بین الملل اضافه کرد: ظهور و گسترش تکنولوژی‌های نوین ارتباطات، اهمیت یافتن افکار عمومی، جایگزین شدن قدرت نرم به جای قدرت سخت و تحولات دیپلماسی فرهنگی از سنتی به نوین موجب تولد دیدگاه راهبردی «دیپلماسی فرهنگی» برای تحقق اهداف دولت‌ها شد. در حقیقت «دیپلماسی فرهنگی» موتور محرک توسعه همه‌جانبه، متوازن و پایدار در هر کشوری است که بدون آن یا توسعه رخ نخواهد داد.
نوها بیان داشت: ابزار دیپلماسی فرهنگی به نوبه خود به بالا رفتن آگاهی ملت‌ها، افزایش اعتبار کشورها در عرصه بین‌الملل و جلب حمایت دیگر ملت‌ها در جهت پیاده‌سازی سیاست‌های خارجی یک کشور کمک می‌کند که همه این عوامل در بالا بردن امنیت یک کشور دخیل هستند، لذا دیپلماسی فرهنگی در مبحث امنیت ملی نقش بسزایی دارد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + سه =