حوادث انتظامی ۱۱ تیر ۱۴۰۳ - 3 روز پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

عمده ترین آسیب های فضای مجازی

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی استان اصفهان گفت: اینترنت یکی از مهمترین و پرسودترین ابزار در اختیار بشر در عصر ارتباطات است اما اگر از آن به درستی استفاده نشود همین ابزار بسیار مفید می تواند به تهدیدی جدی برای زندگی و آبروی کاربران بدل شود.

کاظمی/ به گزارش پایگاه خبری کیمیای ایران آنلاین؛ سرهنگ مسعود طُریفی، سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی استان اصفهان در خصوص عمده ترین آسیب ها اظهار کرد: یکی از تكنولوژی هایی كه امروزه بسیاری از مردم به ویژه جوانان و نوجوانان و حتی كودكان را درگیر کرده صفحات، کانال ها و شبکه های اجتماعی موجود در فضای مجازی است که عدم آشنایی در خصوص استفاده صحیح از آن باعث بروز تهدید برای آنان شده است.

وی افزود: امروزه اینترنت خدمات بسیار گسترده را در اختیار بشر قرار داده و استفاده های مفیدی از آن  صورت می گیرد اما با این حال  اگر به درستی از آن استفاده نشود همین ابزار بسیار مفید می تواند به تهدیدی جدی برای زندگی و آبروی کاربران و استفاده کنندگان از آن باشد.

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی استان اصفهان بیان کرد: مسلماً اگر موقع ورود به فضای مجازی و استفاده از شبكه های اجتماعی موبایلی تهدیدات و فرصت های آن را شناخته و بی مهابا عمل نكنیم كمتر در معرض خطر و آسیب خواهیم گرفت. در ادامه به تعدادی از آسیب های پیش آمده برای جوانان و نوجوانان در این شبكه ها اشاره كرده و راه كارهای آن را نیز متذكر می شویم.

اعتمادبی جا در شبکه های اجتماعی

وی ابراز کرد: یكی از آسیب های عمده در فضای مجازی اعتماد بیجا به افراد غریبه و كاربرانی است كه در این شبكه ها با اهداف شوم و به قصد شیادی و یا كلاهبرداری در شبكه های اجتماعی حضور دارند است. همواره این نکته مهم را مد نظر قرار دهید که  هنگام استفاده از شبكه های اجتماعی مجازی و یا سایت های دارای چت آنلاین و دوست یابی، افراد غریبه می توانند كلاهبرداران و شیادانی باشند كه با نیات پلید سعی دارند با شما ارتباط برقرار کرده  و از شما به هر نحو سوءاستفاده کنند.

جعل هویت افراد در فضای مجازی

طریفی با اشاره به اینکه یكی دیگر از معضلات فضای مجازی جعل هویت است، گفت: برخی افراد در فضای مجازی خود را شخصیت متفاوت از آن چیزی كه هستند معرفی می کنند به عنوان مثال شیادان و سوءاستفاده كنندگان وارد این فضا شده و خود را با شخصیت بالا و انسان برجسته معرفی می کنند تا با این روش اقدام به كلاهبرداری و سوءاستفاده از كاربران کنند. بنابر این توصیه ما این است که به پیام ها، ایمیل ها و صفحات تبلیغی اعتماد نکرده و بدون تحقیق و بررسی با افراد در فضای مجازی وارد رابطه دوستانه و صمیمی نشوید.

انتشار تصاویر خصوصی در فضای مجازی

وی تشریح کرد: از دیگر آسیب های مهم شبكه های اجتماعی انتشار تصاویر شخصی و خصوصی افراد در پروفایل های مختلف شبكه های اجتماعی می باشد و می توان مهم ترین علت آنرا سهل انگاری خود كاربران عنوان کرد.

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی استان اصفهان در ادامه تذکر داد: اگر كاربران اینترنت از عكس های خود به خوبی محافظت کنند و آن هارا در شبكه های اجتماعی مجازی به اشتراك نگذارند مسلماً  مورد هتك حیثیت و سوءاستفاده دیگر كاربران نخواهند گرفت. وقتی كاربران عكس های شخصی و خصوصی خود را در این شبكه ها به اشتراك گذاشته عده ای فرصت طلب این تصاویر را برداشت نموده و از آن سوءاستفاده می کنند.

انتشار شایعات و شبهات در فضای مجازی

وی افزود: یكی دیگر از معضلات شبكه های اجتماعی انتشار شایعات و شبهات در رابطه با مسائل مختلف سیاسی و مذهبی می باشد در مواجه با این مطالب و نوشته ها تا زمانی كه در رابطه با آن موضوع تحقیق و تفحص كافی نكرده اید آنرا نپذیرید.

سخن آخر

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی استان اصفهان نیز گفت: در پایان این مطالب این نكته را متذكر می شویم که با وجود تمام خطرات و آسیب های شبكه های اجتماعی اگر به درستی از آن استفاده نمایید مورد سوءاستفاده قرار نخواهید گرفت پس بنابر این فضای مجازی را مانند فضای حقیقی درنظر بگیرید و رفتارهایی كه در فضای حقیقی انجام نمی دهید را در فضای مجازی نیز انجام ندهید.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 12 =