اخبار استان ها ۲۸ دی ۱۴۰۲ - 4 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان:

رفع آلودگی هوای اصفهان دغدغه دولت است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: اصفهان نخستین استان است که نتایج سه سال مطالعات آلودگی هوای آن به دولت ارائه و منجر به تصمیم‌گیری‌هایی شده است.

به گزارش کیمیای ایران آنلاین،  منصور شیشه فروش شامگاه چهارشنبه در ششمین نشست«شهر اندیشان» با موضوع «آلودگی هوا و نقش مدیریت شهری» در کتابخانه مرکزی اصفهان، افزود؛ بر این اساس مقرر شد در قرارگاه آلودگی هوای استان با تدوین یک سند سهم هر صنعت در مشارکت مالی و اعتباری برای تقویت و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل شهری و تأمین زیرساخت‌ها در حوزه پایش هوا مشخص شود.

وی با بیان اینکه صنایع نیز ملزم شدند بر اساس قانون هوای پاک، خروجی مطابق با استانداردها داشته باشند، افزود: مقرر شد تا نیروگاه شهید منتظری اصفهان طرح توجیهی خود برای خارج شدن از شعاع ۵۰ کیلومتری و الزامات آن را ارائه دهد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: ذوب آهن اصفهان نیز ملزم شد با استفاده از امکانات مالی به کمک دولت در مدت سه سال، استانداردهای زیست محیطی را عملیاتی کند.

شیشه فروش گفت: در ۹۸ درصد جایگاه‌های سوخت، گازوییل پاک توزیع می‌شود.

وی افزود: به محیط زیست در مدت یک ماه فرصت داده شد تا در تعیین سهم منابع متحرک و ثابت در آلاینده‌ها بازنگری و نتیجه را به شورای برنامه ریزی استان ارائه کند.

امکان کاهش ذرات معلقِ هوای اصفهان با اقدامات کم هزینه

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه برنامه ریزی برای کاهش آلودگی هوای اصفهان به مدیریت منابع آلاینده در بخش ثابت و متحرک نیاز دارد، افزود: می‌توان این آلودگی را با اقداماتی مانند انتقال طرح توسعه پالایشگاه و پتروشیمی و واحدهای آجر شرق اصفهان به مناطق دورتر، جابجایی کارخانه سیمان، تعویض بخاری‌های گازسوز و فرسوده،توسعه منابع تجدید پذیر، تردد فراگیر از طریق حمل و نقل عمومی، حذف تدریجی ناوگان عمومی فرسوده و ترغیب مردم به استفاده از دوچرخه و خودروهای برقی کاهش داد.

استاد دانشگاه افزود: اکنون سوخت بیش از ۷۵ درصد خودروهای سطح شهر اصفهان دیزل و از طرفی ۹۸ درصد مینی‌بوس‌های بخش حمل و نقل عمومی نیز فرسوده است که این مساله میزان ذرات معلق در هوای اصفهان را افزایش داده است.

به گفته وی مصرف بنزین در شهر اصفهان از سال ۱۳۹۰ رشد داشته که نمود افزایش تردد خودروهای سواری است.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان افزود: با این حال بدلیل افزایش کیفیت خودروها و سوخت مصرفی آنها میران مونوکسید کربن در هوای اصفهان کاهش یافته است‌.

وی افزود: سال گذشته شهر اصفهان بیشترین وقوع پدیده گرد و غبار را داشت؛ همچنین ریزگردها مهمترین عامل آلودگی هوای اصفهان به ویژه در تابستان بوده است.

احمدی کیا گفت: بارندگی اصفهان طی ۲۰ سال اخیر بدترین وضعیت را داشته است که کاهش وزش باد و افزایش آلودگی هوا را بدنبال دارد.

استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: تجمع جمعیتی و صنعتی در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان یک جزیره حرارتی ایجاد کرده که در تشدید آلودگی این کلانشهر موثر است.

اصفهان کمترین تعداد روزهای هوای پاک را درمقایسه با سایر کلانشهرهای ایران دارد و در حالی که صنایع آلوده کننده در شعاع ۵۰ کیلومتری آن پراکنده و روزانه بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو در آن تردد می کند، به گفته کارشناسان شرایط جغرافیایی و اقلیمی و کم بودن وزش باد، مساله آلودگی هوای این خطه را به مراتب پیچیده‌تر کرده است.

 

 

منبع: ایرنا

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − یک =