اقتصادی ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - 3 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0
24 بهمن

آغاز توزیع سکه‌های پیش‌فروش شده

ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:

به گزارش کیمیای ایران آنلاین،  بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

24 بهمن 1353؛ فروش پیاز و سیب‌زمینی خارجی آغاز شد

از بامداد امروز عرضه پیاز و سیب‌زمینی خارجی در میادین تهران شروع شد.

وزارت بازرگانی یک ماه قبل برای مبارزه با احتکار پیاز و سیب‌زمینی اقدام به خرید مقادیر زیادی سیب‌زمینی و پیاز از ترکیه کرد و در اختیار سازمان تعاون شهر و روستا قرار داد.

در مورد قیمت پیاز و سیب‌زمینی خارجی، دکتر عاقلی مدیرعامل سازمان تعاون شهر و روستا گفت: قیمت پیاز عمده فروش هر کیلو 11 ریال و خرده‌فروش 13 ریال، قیمت سیب‌زمینی عمده‌فروشی هر کیلو 13 ریال، خرده‌فروشی هر کیلو 16 ریال تعیین شده است.

انواع پارچه و پوشاک ارزان شد

قیمت انواع چیت، چلوار، کدری، کرکی، انواع نخ، انواع جوراب پشمی، پلاستیکی، انواع پوشاک و البسه دوخته، چمدان و ساک، کیف و تشک اتومبیل ساخته شده از پلاستیک ارزان شد.

تقلیل قیمت این اقلام از طرف مرکز بررسی قیمت‌ها وابسته به وزارت بازرگانی در تعقیب بررسی اثر کاهش قیمت مواد اولیه برخی از کالاها صورت گرفت و نرخ های جدید ظرف دو روز آینده به وسیله مرکز بررسی قیمت‌ها در اختیار اتاق اصناف قرار می‌گیرد تا با نظارت اتاق به مرحله اجرا درآید.

درصد کاهش قیمت اقلام جدید کالا به شرح زیر است:

– انواع چیت ساده و گلدار، چلوار، کدری، کرکی و سایر پارچه‌های نخی از 5 تا 12.5 درصد از قیمت‌های اول دی‌ماه 52

– انواع نخ از 15 تا 30 درصد از قیمت‌های اول دی‌ماه 53

– انواع پوشاک، البسه دوخته 8 درصد از قیمت‌های دی‌ماه 53

– انواع کالاهای سراجی، چمدان، ساک،‌ کیف پلاستیکی و انواع تشک پلاستیکی اتومبیل 10 درصد.

24 بهمن 1363؛ توزیع چند قلم از کالاهای سهمیه‌بندی‌شده آزاد می‌شود

سیدعباس حسینی، معاون شبکه‌های توزیع وزارت بازرگانی مسائل اصناف و قانون نظام صنفی و توزیع کالاها و چگونگی آزاد شدن کالاهای سهمیه‌بندی‌شده را تشریح کرد.

آخرین قانون نظام صنفی که در تیرماه 1359 توسط شورای انقلاب تصویب شده بود، چند سالی از نظر اجرا مسکوت مانده بود و بر اثر مسکوت ماندن، نابسامانی‌های امور اصناف افزایش یافت.

وی افزود: با مرور در قانون و قوانین مرتبط به امر بازرگانی جز یک نظارت عالیه که برای وزارت بازرگانی از طرف قانونگذار در نظر گرفته شده است، جای دیگری به صراحت قانون نظام صنفی، موضوع نظارت و کنترل قیمت‌ها مشخص نشده است. شوراهای مرکزی اصناف ضمن اینکه در مورد صدور پروانه کسب و جلوگیری از کار افراد بدون مجوز فعالیت دارند، امر اعلام قیمت‌ها و نظارت بر عملکرد واحدها و اتحادیه‌های صنفی را نیز عهده‌دار هستند که درواقع تشکیل شوراهای مرکزی اصناف و سامان دادن به کار آنها امر نظارت را در سطح کشور گسترده می‌کند و بدیهی است که اثر آن به طور مستقیم و غیرمستقیم در توزیع می‌تواند موثر باشد.

24 بهمن 1373؛ آغاز توزیع سکه های پیش‌فروش‌شده با نرخ 41 هزار تومان

توزیع سکه‌های بهار آزادی پیش فروش‌شده بانکی از صبح امروز آغاز شد.

همانطور که بانک مرکزی ایران اعلام کره بود، از امروز آن گروه از ودیعه‌گذارانی که در روزهای چهارشنبه پنجم و ششم بهمن‌ماه با واریز مبلغ 30 هزار تومان برای هر سکه اقدام به پیش‌خرید سکه بهار آزادی کرده بودند، با پرداخت مابه‌التفاوت قیمت سکه (به نرخ امروز) سکه های خود را دریافت کنند.

24 بهمن 1383؛ آغاز واگذاری نیم میلیون موبایل اعتباری

مدیرعامل مجتمع صنعتی رفسنجان و مجری پروژه سیم‌کارت اعتباری تلفن همراه درخصوص نحوه واگذاری سیم‌کارت های اعتباری تلفن همراه گفت: به دلیل محدودیت عرضه سیم‌کارت‌های اعتباری در مراحل نخست، واگذاری آن از طریق قرعه‌کشی صورت می‌گیرد.

حسین بهرام‌پور افزود: هم اکنون امکانات لازم برای واگذاری تدریجی حدود 500 هزار شماره سیم‌کارت در تهران فراهم شده و از اواسط هفته جاری با اعلام رسمی شرکت مخابرات ایران، کار واگذاری‌ها آغاز خواهد شد.

مخالفت بازرگانان چای با طرح جدید دولت

رئیس هیات‌مدیره اتحادیه بازرگانان چای گفت: طرح جدید دولت برای چای، تکرار اشتباهات گذشته است.

حسین عیوضی دریانی افزود: متاسفانه در طرح جدید دولت برای ساماندهی صنعت چای، مساله بازرگانی این صنعت دیده نشده است. وی ادامه داد: واردات چای خارجی به منظور اختلاط با چای داخلی مجاز شمرده شده و این کار درواقع یک نوع تعقیب روند قاچاق چای در سال‌های گذشته است.

رئیس هیات‌مدیره اتحادیه بازرگانی چای اعلام کرد: من از طرف اتحادیه به دولت هشدار می‌دهم که چه اتفاقی در پس این جریان می‌افتد و ادامه روند قاچاق چای را به دنبال دارد.

گفتنی است، آیین‌نامه جدید چای برای مدت 5 سال از سال 1384 تا 1388 تنظیم شده. در این طرح تاکید شده است که به‌منظور فراهم شدن امکان استفاده هرچه بیشتر از چای داخلی و اختلاط آن با چای وارداتی در یک فرآیند خودکار واردکنندگان چای موظفند به ازای هر کیلوگرم واردات یک کیلوگرم چای داخلی استاندارد خریداری نموده و در عوض از پرداخت تعرفه واردات، معاف خواهند شد، ضمن اینکه واردات چای خارجی در بسته‌های کمتر از 10 کیلوگرم مجاز نیست.

منبع: اقتصاد نیوز

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن کیمیای ایران آنلاین  را نصب کنید.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =