بین المللی ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ - 4 هفته پیش زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

«روز جهانی قدس» و بحران ها در اراضی اشغالی‌

همزمان با روز جهانی قدس، رژیم صهیونیستی ناکام در جنگ غزه با انبوهی از بحران‌های درهم تنیده مواجه است؛ از بحران اقتصادی و بی‌ثباتی سیاسی گرفته تا رشد مهاجرت معکوس و انزوای بین‌المللی.

به گزارش کیمیای ایران آنلاین، روز جهانی قدس همزمان با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان در حالی فرا رسیده است و مسلمانان جهان همانند سال‌های گذشته فریاد انزجار از رژیم صهیونیستی را سر خواهند داد که حال و هوای امسال به دلیل نسل‌کشی ۱۸۰ روزه صهیونیست‌ها در غزه به گونه‌ای دیگر است.

رژیم صهیونیستی طی ۶ ماه گذشته بزرگ‌ترین جنایت‌ها را در نوار غزه رقم زده و تا به امروز شهدای غزه به مرز ۳۳ هزار نفر رسیده‌است که بیشتر آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

در این میان رژیم صهیونیستی نه تنها در جنگ علیه غزه به هیچ یک از هدف‌های اعلامی و مشخص شده خود دست نیافته‌است که با انبوهی از بحران‌ها دست و پنجه نرم می‌کند؛ بحران‌هایی که البته پیش از جنگ غزه نیز وجود داشتند و این نسل‌کشی جاری به تعمیق بحران‌ها در اراضی اشغالی دامن زده‌است.

شیب تند زوال اقتصاد صهیونست‌ها با جنگ غزه

اقتصاد رژیم صهیونیستی پیش از عملیات طوفان‌الاقصی نیز شرایط نابسامانی را تجربه می‌کرد. وخامت اوضاع اقتصادی، اعتصابات فراگیر کارگری، افزایش نرخ سود بانکی برای نهمین بار در کمتر از یکسال، ۱۰ برابر شدن فرار سرمایه از جمله این موارد به شمار می‌رفت.

در فضای پسا طوفان‌الاقصی وضعیت اقتصادی به شدت وخیم شده‌است به طوری که میانه دی ماه ۱۴۰۲، رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند ۲۶۰ هزار نفر از صهیونیست‌ها از آغاز عملیات طوفان الاقصی برای دریافت مزایای بیکاری درخواست داده‌اند.

«روز جهانی قدس» و کلاف سردرگم بحران‌ها در اراضی اشغالی‌

گزارش‌های اقتصادی مطبوعات صهیونیستی نیز از آسیب‌های بزرگی که بر بخش گردشگری و خدمات در سرزمین‌های اشغالی وارد شده حکایت از آن دارد که ۷۳ درصد درآمد گردشگری کاملاً از بین رفته و ۶۴ درصد از حجم معامله‌ها کاسته شده و نرخ مبلغ معامله‌ها ۲۶ درصد کاهش داشته‌است.

بنابراین در ماه‌های اخیر، مشکل‌های صهیونیست‌ها چندین برابر و تداوم جنگ غزه بسترساز تشدید بحران اقتصادی در سرزمین‌های اشغالی شده‌است که افزایش چهار برابری نرخ بیکاری، سقوط بورس، تنزل شدید ارزش شِکِل (واحد پول رژیم)، فرار سرمایه‌های داخلی و خارجی و نیز کاهش چند میلیارد دلاری ذخایر خارجی چند مورد از این معضل‌ها به شمار می‌رود.

یکی از مهمترین دلیل مشکل‌های اقتصادی در رژیم صهیونیستی به حمله‌های مداوم ارتش یمن برمی‌گردد. اقتصاددانان ارشد وزارت دارایی رژیم صهیونیستی بر این باورند که تغییر مسیر کشتی‌ها از دریای سرخ و باب‌المندب به جنوب آفریقا به خاطر هراس از حمله‌های یمن، حدود ۱۳ هزار کیلومتر بر مسافت پیش روی کشتی‌ها تا رسیدن به بنادر این رژیم می‌افزاید که این امر باعث تحمیل هزینه‌های گزاف شده‌است.

میانه اسفندماه روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» و وب‌سایت اقتصادی «ICI» این رژیم، نوشتند که اقتصاددانان ارشد وزارت دارایی اسرائیل در گزارشی، پیامدهای اقتصادی جنگ غزه و حملات نیروهای دریایی یمن را در تنگه باب‌المندب بر اقتصاد رژیم صهیونیستی بررسی کرده‌اند. در بررسی آنها مشخص شد که هزینه‌های رژیم صهیونیستی از ناامنی باب‌المندب ۶۷ تا ۲۰۰ درصد افزایش یافته‌است.

بی‌ثباتی سیاسی و تشدید تنش در کابینه نتانیاهو

رژیم صهیونیستی همزمان با بحران اقتصادی، دچار تزلزل و بی‌ثباتی سیاسی است که پیش از طوفان‌الاقصی نیز وجود داشت و اینک ناکامی نتانیاهو در دستیابی به هدف‌های اعلانی در غزه باعث تشدید آن شده‌است.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از شکست در رسیدن به اهداف خود مبنی بر از بین بردن جنبش حماس و آزاد کردن اسیران صهیونیست با وجود گذشت ۶ ماه از جنگ، اکنون بر سر میز مذاکره غیرمستقیم با این جنبش نشسته و برای امتیازگیری تقلا می‌کند.

حالا این باور عمومی در اراضی اشغالی وجود دارد که نتانیاهو عمداً این جنگ را ادامه می‌دهد تا کابینه را از فروپاشی نجات دهد و بقای سیاسی خود را تضمین کند.

کارشناسان از این روند تحت عنوان «دستاوردسازی» یاد می‌کنند و «یائیر لاپید» رهبر جناح اپوزیسیون رژیم صهیونیستی که خواستار برکناری نخست وزیر و برگزاری انتخابات زودهنگام است، بارها تاکید کرده که نتانیاهو تنها به بقای سیاسی خود اهمیت می‌دهد.

«روز جهانی قدس» و کلاف سردرگم بحران‌ها در اراضی اشغالی‌

رهبر جناح اپوزیسیون رژیم صهیونیستی بهمن ماه نیز طرحی را برای سرنگونی نتانیاهو به «کنست» (پارلمان رژیم صهیونیستی) ارائه کرد. او کابینه نتانیاهو را «دولت ویرانی» خواند و خواستار برکناری او و نیز برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

همچنین بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها، ائتلاف حاکم به ریاست نتانیاهو در صورت برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی شکست می‌خورد و ائتلاف اپوزیسیون آرای لازم را کسب خواهد کرد. این نظرسنجی‌ها شانس «بنی گانتز» وزیر جنگ سابق و عضو کنونی کابینه جنگ را برای تصدی پست نخست وزیری بالا دانسته اند.

طوفان‌الاقصی و شتاب قطار «مهاجرت معکوس»

از ماه مه ۱۹۴۸ و نخستین سال نکبت تا به امروز، مقام‌های رژیم صهیونیستی همزمان با اشغال تدریجی اراضی فلسطینیان و شهرک‌سازی، تلاش‌های وافری را برای گسیل یهودیان از اقصی نقاط جهان به این سرزمین به کار بسته‌اند.

این پروژه تا کنون به سختی پیش رفته و شکست پروژه کوچاندن یهودیان به سرزمین‌های اشغالی آشکار شده‌است. بنابراین یهودیان نه تنها تمایلی برای حضور و زندگی در این اراضی اشغال شده ندارند بلکه آنهایی هم که در این نواحی ساکن‌اند به دنبال فرصتی برای خروج هستند که این موضوع در ۶ ماه اخیر شدت گرفته‌است.

«روز جهانی قدس» و کلاف سردرگم بحران‌ها در اراضی اشغالی‌

در دوره پیش از جنگ علیه غزه، مسائلی از قبیل فروپاشی قانون و گسترش هرج و مرج، از هم پاشیدگی ارتش، استبداد، سرکوب و حمایت از فساد همواره به نارضایتی‌ها در اراضی اشغالی تشدید شده و بستر را برای مهاجرت معکوس هموار کرد.

جنگ علیه غزه و رویارویی محور مقاومت با جنایت‌های صهیونیست‌ها باعث شد که ادامه زندگی در این سرزمین اشغال شده به ویژه در منطقه‌های شمالی آن دشوار شود. به گزارش واحد رسانه‌ای حزب الله تنها طی چهار ماه بعد از طوفان الاقصی به دنبال حمله‌های مقاومت لبنان، ۴۳ شهرک تخلیه و ۲۳۰ هزار صهیونیست آواره شدند؛ این شهرک‌نشینان باوجود وعده‌های کابینه مبنی بر تأمین امنیت و نیز تسلیح آنها به شهرک‌های خود بازنمی‌گردند.

موضوع خدمت اجباری یهودیان «حریدی» و تهدید آنها مبنی بر ترک اراضی اشغالی در هفته‌های اخیر خبرساز شده و نتانیاهو را با دردسری جدید و در عین حال جدی روبه‌رو کرده‌است. «اسحاق یوسف» رهبران یهودیان حریدی تهدید کرده‌است که در صورت الزام جوانان حریدی به خدمت در ارتش، همگی سرزمین‌های اشغالی را ترک خواهند کرد.

محکومیت و انزجار جهانی از رژیم صهیونیستی

از آغاز جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه تا به امروز که این رژیم افزون بر تداوم حمله‌های نظامی، با تکیه بر ابزارهایی چون قحطی، تشنگی و عدم اجازه برای ورود دارو، قصد جان تمام فلسطینیان ساکن نوار غزه را کرده‌است، شهرهای مختلف بیش از یکصد کشور جهان محل تظاهرات ضدصهیونیستی بوده‌اند.

این رژیم از سوی مقام‌ها و سازمان‌های مؤثر بین‌المللی نیز همواره مورد سرزنش و محکومیت قرار گرفته‌است که حکم روز جمعه (۶ اسفند) قضات دیوان بین‌المللی دادگستری در شهر لاهه هلند در این راستا قابل ارزیابی است.

«روز جهانی قدس» و کلاف سردرگم بحران‌ها در اراضی اشغالی‌

قضات دیوان بین‌المللی دادگستری طبق درخواست آفریقای جنوبی، احکامی موقت را علیه رژیم صهیونیستی صادر کردند. به طور خلاصه این دادگاه به رژیم صهیونیستی دستور داد تا ظرف یک ماه تمامی اقدام‌هایی که برای جلوگیری از نسل‌کشی انجام می‌دهد را به دیوان لاهه گزارش دهد.

قاضی اصلی دیوان بین‌المللی دادگستری گفت که دست‌کم بعضی از اقدام‌های رژیم صهیونیستی که در دعوی آفریقای جنوبی مطرح شده‌اند، مصداق نقض مفاد «کنوانسیون منع نسل‌کشی سازمان ملل» هستند.

این جلسه و دیگر جلسه‌های قبلی محاکمه رژیم صهیونیستی به اتهام نقض کنوانسیون نسل‌کشی در دیوان بین‌المللی دادگستری به عنوان ارگان اصلی قضائی سازمان ملل متحد، تأثیر چشمگیری بر جایگاه این رژیم در صحنه بین‌الملل داشته‌است.

از نگاه ناظران، صدور حکم دیوان لاهه را می‌توان تیر خلاصی بر پیکر بی‌رمق نتانیاهو و رژیم او دانست؛ رخدادی که افزون بر رسوایی و محکومیت حقوقی رژیم صهیونیستی، متحدان غربی را نیز به دلیل هزینه‌های ناشی از حمایت بی‌چون و چرا از ارتکاب یک فاجعه ضدبشری به تدریج در مقابل زیاده‌خواهی نتانیاهو قرار خواهد داد.

 

 

انتهای پیام/

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن کیمیای ایران آنلاین را نصب کنید.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =