اقتصادی ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - 2 هفته پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

کلید نخوردن طرح‌های جدید پالایشی در دولت

مشکل ناترازی بنزین، کلید نخوردن طرح‌های جدید پالایشی در دولت گذشته است؛ دولت روحانی صرفا توانست طرح پالایشی دولت احمدی‌نژاد یعنی پالایشگاه ستاره خلیج فارس را تکمیل کند، اما هیچ طرح جدیدی را کلید نزد تا ناترازی بنزین را برای دولت بعد از خود به ارث بگذارد.

به گزارش کیمیای ایران آنلاین،  میانگین مصرف بنزین طبق پیش‌بینی‌ها در سال جاری به ۱۲۵ میلیون لیتر در روز می‌رسد و برای تامین این سوخت باید اقدام به واردات کرد. سال گذشته بود که خبر مبنی بر واردات و تهاتر ۴ میلیارد دلاری بنزین رسانه‌ای شد و مورد تایید قرارگرفت. با ثبت رکورد مصرف ۱۵۰ میلیون لیتری بنزین در ایام نوروز امسال و دوبرابر شدن سرانه مصرف بنزین هر نفر به ۱.۴ لیتر در روز، به نظر می‌رسد رقم واردات و تهاتر بنزین افزایش پیدا کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین مصرف در سال جدید ۱۲۵ میلیون لیتر در روز می‌رسد اما این پایان دوئل بنزین نخواهد بود و این مسیر تا زمانی که تصمیمی درستی در مواجه با مسئله بنزین گرفته نشود ادامه خواهد داشت.

قرار بود در سال ۱۴۰۳ در اسناد بالادستی به صادرات ۹ میلیارد دلاری برسیم اما به جای صادرات، واردکننده شدیم که علت آن کلید نخوردن طرح‌های جدید پالایشی در دولت گذشته بود. دولت روحانی صرفا توانست طرح پالایشی دولت احمدی‌نژاد یعنی پالایشگاه ستاره خلیج فارس را تکمیل کند اما هیچ طرح جدیدی را کلید نزد تا ناترازی بنزین را برای دولت بعد از خود به ارث بگذارد.

تراژدی بنزین؛ نتیجه توقف طرح‌های پالایشی در دولت روحانی

بیژن زنگنه وزیر نفت دولت گذشته، بارها مخالفت خود با خودکفایی در تولید بنزین را اعلام کرده و گفته بود که پالایشگاه‌سازی، کثافت‌کاری است. از آنجا که احداث پالایشگاه جدید با ظرفیت تولید روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین، حداقل ۵ سال زمان می‌برد، طبیعی است وقتی در دولت گذشته هیچ طرح جدید پالایشی کلید نخورده، طرح‌های دولت سیزدهم برای توسعه ظرفیت پالایشی به سرعت به نتیجه نمی‌رسد و کشور در تامین بنزین مصرفی، نیازمند واردات حتی محدود می‌شود.

 

 

تراژدی بنزین؛ نتیجه توقف طرح‌های پالایشی در دولت روحانی

 

ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود و اگر این دست فرمان ادامه پیدا کند باید تا سال ۱۴۲۰ به میزان نفتی که امروز می‌فروشیم، خرج واردات بنزین کنیم و عملا هیچ پولی نه برای توسعه می‌ماند، نه واردات کالاهای اساسی و نه حتی هزینه‌های جاری دولت.

تراژدی بنزین؛ نتیجه توقف طرح‌های پالایشی در دولت روحانی

 

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + چهار =