اجتماعی ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2 هفته پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
دانشگاه علوم پزشکی گیلان هشدار داد:

خطر ابتلا به بیماری انگلی فاسیولا

دانشگاه علوم پزشکی گیلان هشدار داد: با افزایش مصرف سبزی‌های محلی در گیلان بیماری انگلی فاسیولا در برخی از شهر‌های گیلان شایع شده است.

به گزارش کیمیای ایران آنلاین،  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به مشاهده چند مورد ابتلا به بیماری فاسیولا در برخی شهر‌های گیلان ، گفت: این بیماری که از طریق آب آلوده به انگل فاسیولا وارد بدن انسان می‌شود، با رعایت نکات بهداشتی و ضد عفونی سبزی‌های محلی قابل پیشگیری است.

دکتر سید محمود رضوانی با بیان اینکه این بیماری انگلی به صورت سرپایی و بدون نیاز به بستری در بیمارستان قابل درمان است، افزود: بیماران با مراجعه به موقع به پزشک و مصرف دارو درمان می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه این بیماری همه ساله در شروع بهار و با افزایش آب‌های سطحی در گیلان شایع می‌شود، اضافه کرد: فاسیولا بیشتر در شهر رشت و اطراف آن که مصرف نعناع وحشی زیاد است شایع است.

دکتر سید محمود رضوانی با تأکید بر ضرورت رعایت نکات بهداشتی، افزود:، مصرف سبزی‌های محلی و معطر نظیر خالیواش، چوچاق و خوراکی‌هایی که با آن‌ها تهیه می‌شوند مانند درار و زیتون پرورده، نوشیدن روان آب‌ها و آب رودخانه‌ها قبل از جوشاندن، از راه‌های ورود انگل فاسیولا به بدن انسان است.

وی با تاکید بر اینکه باید سبزی‌های محلی را به صورت خشک، جوشانده و یا ضد عفونی شده در سرکه سفید مصرف کرد، اضافه کرد: شهروندان سبزیجات مورد علاقه خود را در باغچه منزل یا گلدان پرورش دهند، از مدفوع دام به عنوان کود برای سبزیجات خود استفاده نکنند و پیش از مصرف درار، آن را ۷۲ ساعت در فریزر قرار دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین از دامداران خواست با توجه به توصیه سازمان دامپزشکی ، برای کم کردن تخم انگل فاسیولا در محیط زیست، دام‌های کوچک و بزرگ خود را سالی ۲ بار درمان کنند.

 

 

 

انتهای پیام/

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن کیمیای ایران آنلاین را نصب کنید.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + یک =