اصفهان ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - 4 هفته پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

فولاد مبارکه زمینه‌ساز توسعه و جهش تولید در صنعت فولاد کشور

ثبت رکوردهای جدید تولید در نواحی مختلف شرکت فولاد مبارکه اعم از آهن‌سازی، فولادسازی و ریخته‌گری مداوم و نورد گرم در فروردین ماه سال جاری، بیانگر عزم بالای بزرگ‌ترین فولادساز کشور برای تحقق جهش تولید در سال ۱۴۰۳ است. فولاد مبارکه در حالی سال جدید را با رکوردشکنی در تولید آهن اسفنجی، اسلب و کلاف گرم آغاز کرده است که اجرای بیش از ۱۳۰ پروژه توسعه‌ای با سرمایه‌گذاری بیش از ۵۸۰ میلیون یورو در این بنگاه عظیم اقتصادی کشور جریان دارد. و در تلاش است با بهره‌برداری از این پروژه‌ها، زمینه جهش تولید کمی و کیفی محصولات فولادی و افزایش نقش اثرگذار خود در تولید ناخالص ملی را بیش از پیش افزایش دهد.

به گزارش پایگاه خبری کیمیای ایران آنلاین ؛ صنعت فولاد در ایران با رشد و پیشرفت قابل‌توجهی در سالیان اخیر همراه شده است که در این بین نمی‌توان از نقش انکارناپذیر شرکت فولاد مبارکه اصفهان، به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق‌های تخت فولادی در غرب آسیا و شمال آفریقا (منا) چشم‌پوشی کرد. فولاد مبارکه هم‌اکنون سهم ۱٫۵ درصدی از تولید ناخالص ملی «GPD» و سهم ۶٫۵ درصدی از تولید بخش صنعت را به خود اختصاص داده و با تکیه بر دانش و تخصص جوانان این مرز و بوم، در جمع ۲۰ شرکت فولادی برتر جهان قرار گرفته است. بزرگ‌ترین فولادساز کشور اهداف و استراتژی‌های خود را در پنج حوزه اصلی بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های تولید با تمرکز بر محصولات ویژه؛ توسعه متوازن زنجیره ارزش و زیرساخت‌ها؛ ارتقای نوآوری و فناوری؛ سرمایه‌های انسانی و توسعه پایدار تعریف و طرح‌های توسعه‌ای را با هدف ایجاد بستر مناسب تحقق اهداف و چشم‌اندازهای خود تدوین کرده است. با توجه به اهمیت مقوله تولید در رشد و پیشرفت اقتصادی کشور در شرایط دشوار تحریم‌، شرکت فولاد مبارکه گام‌های بلند و موثری در مسیر توسعه تولید و بی‌اثر کردن تحریم‌ها برداشته است؛ به نحوی که پروژه‌های توسعه‌ای این شرکت در حوزه‌های مختلف رشد تولید، افزایش ظرفیت‌ها، ایجاد زیرساخت‌ها و… تدوین و عملیاتی شده است و تعدادی از این پروژه‌ها نیز در سالی که «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری شده است، به بهره‌برداری خواهند رسید. در حال حاضر ۱۳۰ پروژه مختلف در فولاد مبارکه تعریف شده است که میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در این زمینه، به بیش از ۵۸۰ میلیون یورو می‌رسد و بهره‌برداری از هرکدام این پروژه‌ها، زمینه تولید محصولات جدید در بزرگ‌ترین فولادساز کشور را فراهم می‌کند.

اجرای طرح‌های توسعه‌ای متنوع در فولاد مبارکه

احداث نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های توسعه‌ای این شرکت به شمار می‌اید که فاز نخست گازی آن طی بازه زمانی کمتر از ۱۸ ماه و در مهر ماه سال گذشته با حضور رئیس جمهور کشور به بهره‌برداری رسید. این نیروگاه از دو واحد گازی ۳۰۷ مگاوا‌تی، یک واحد بخار ۳۰۰ مگاواتی و دو واحد بویلر بازیافت حرارتی تشکیل و در کلاس F به صورت سیکل ترکیبی طراحی شده است که می‌تواند روزانه ۹۱۴ مگاوات بر ساعت برق را تولید و وارد شبکه سراسری کند. با توجه به اینکه هم‌اکنون قطعی برق به یکی از مهم‌ترین معضلات فولادسازان کشور تبدیل شده است، از این رو این احداث نیروگاه می‌تواند نقش بسزایی در تامین پایدار برق مورد نیاز فولاد مبارکه و سایر صنایع به ویژه در زمان‌های پیک مصرف ایفا کند. در همین راستا، شرکت فولاد مبارکه با هدف تامین گاز نیروگاه فوق، اقدام به احداث ایستگاه تقلیل فشار گاز به صورت «EPS» کرده است که فاز نخست آن با ظرفیت ۲۰۰ هزارمترمکعب بر ساعت به بهره‌برداری رسیده و هم‌اکنون فاز دوم و سوم آن با ظرفیتی مشابه در دست اجرا قرار دارد. همچنین با توجه به توسعه زیرسقفی انجام شده در نواحی چهارگانه تولید در شرکت فولاد مبارکه، پروژه احداث مخزن چهار هزار مترمکعبی نیتروژن مایع به همراه سیستم انتقال شبکه در واحد اکسیژن و همچنین احداث دو کمپرسور ۱۰ هزار مترمکعبی ازت در این واحد در دست کار اقدام قرار داشته و هم‌اکنون از پیشرفت فیزیکی قابل‌توجهی برخوردارند.

لازم به ذکر است که شرکت فولاد مبارکه با هدف بهینه‌سازی مصرف انرژی و حرکت در راستای تحقق صنعت سبز، پروژه احداث نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات در شهرستان کوهپایه اصفهان را در دست اقدام دارد. انتقال این میزان برق از طریق دو پست ۶۳ کیلوولت و ۴۰۰ کیلوولت انجام شده و پس از بهره‌برداری از آن، زمینه اشتغال بیش از ۷۰ نفر فراهم خواهد شد. در حال حاضر پیشرفت فیزیکی این پروژه به ۲۰ درصد رسیده و پنل‌های ۱۲۰ مگاوات اولیه این پروژه در محل احداث نیروگاه تامین شده است. از این رو پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری، حداقل ۱۲۰ مگاوات برق این نیروگاه در مدار تولید قرار بگیرد.

از دیگر مهم‌ترین پروژه‌های توسعه‌ای شرکت فولاد مبارکه می‌توان به احداث واحد نورد گرم ۲ با ظرفیت تولید ۴٫۲ میلیون تن کلاف گرم اشاره کرد. عملیات اجرایی این پروژه با هدف تکمیل زنجیره ارزش و افزایش ظرفیت تولید فولاد مبارکه و با مشارکت شرکت چینی شیان در سال ۱۳۹۸ آغاز شد اما در ادامه به دلیل برخی ایرادات در خصوص اجرای ماده ۵ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ساخت داخل و همچنین برخی چالش‌ها و سختی‌های موجود در راستای تامین تجهیزات متوقف شد و به تعویق افتاد اما با توجه به تقویت رویکردهای توسعه‌محور شرکت فولاد مبارکه، در ادامه برنامه‌ریزی دقیقی برای سرعت بخشیدن به اجرای این پروژه انجام شد و پیش‌بینی می‌شود که با سرعت و پیشرفت کنونی، این پروژه در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری برسد. بازسازی کوره‌های شماره ۳ و ۴ و نوسازی درایوهای «DC» اصلی و کمکی، از جمله پروژه‌های اجرا شده در ناحیه نورد گرم شرکت فولاد مبارکه به شمار می‌آیند و این شرکت با هدف کنترل بهتر بر روی فرایند شارژ و دشارژ کوره‌ها؛ کاهش توقفات؛ افزایش قابلیت اطمینان شاخص‌های عملکردی و ایمنی؛ بهینه‌سازی، نوسازی و به‌روزرسانی سیستم‌های اتوماسیون؛ افزایش کیفیت بهره‌برداری و مهندسی، عیب‌یابی و تامین قطعات یدکی، دو پروژه جایگزینی «PLC» کوره‌های پیش‌گرم نورد گرم و تعویض سیستم اتوماسیون آب در گردش این کوره‌ها را در دست اقدام دارد.

علاوه بر ناحیه نورد گرم، شرکت فولاد مبارکه موفق به اجرای پروژه‌های بسیاری در ناحیه نورد سرد نیز شده است که از جمله می‌توان به پروژه احداث ریومپ کوره‌های واحد بازیابی اسید شماره یک با هدف بازیابی اسید مصرف شده در فرایند اسیدشویی؛ پروژه طراحی، تهیه و اجرای ماشین برش لیزری ورق در خط تمپرمیل نورد سرد در راستای ارتقای ایمنی کارکنان خط تولید؛ پروژه اجرای ریومپ تجهیزات خط گالوانیزه نورد سرد در راستای ارتقای کمی و کیفی محصولات و پروژه تعویض سیستم‌های اعمال فشار غلتک‌های نورد و اتوماسیون خط تاندوم در راستای کاهش توقفات و افزایش تولید اشاره کرد. همچنین با توجه به اینکه ورق رنگی باکیفیت، یکی از محصولات اساسی در سبد محصولات شرکت فولاد مبارکه محسوب می‌شود، احداث خط تولید ورق رنگی باکیفیت و مورد استفاده در صنایع لوازم‌ خانگی و دکوراسیون، از جمله پروژه‌های در دست اقدام این شرکت در ناحیه نورد سرد فولاد مبارکه است.

طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، ۳۲ میلیون و ۱۰۸ هزار تن فولاد خام در سال ۱۴۰۲ توسط شرکت‌های فولادی تولید شده که فولاد مبارکه با تولید هفت میلیون و ۳۳۵ هزار تن، سهم ۳۳ درصدی از میزان تولید فولاد خام را به خود اختصاص داده است. از طرفی، بیش از ۹۰ درصد فولاد کشور به روش کوره قوس الکتریکی و با استفاده از آهن اسفنجی در واحدهای احیا مستقیم تولید می‌شود که فولاد مبارکه با ظرفیت تولید ۱۱٫۴ میلیون تن در سال، به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی در کشور شناخته شده است. بر همین اساس جای تعجب نیست که این شرکت بخش عمده‌ای از پروژه‌های توسعه‌ای خود را متوجه نواحی آهن‌سازی و فولادسازی و ریخته‌گری مداوم کند. یکی از مهم‌ترین پروژه‌های اجرا شده در ناحیه آهن‌سازی فولاد مبارکه، پروژه توسعه انباشت و برداشت در این ناحیه و نصب و راه‌اندازی ماشین‌آلات جدید انباشت و برداشت بوده که با موفقیت در آذر ماه ۱۴۰۲ به مرحله اجرا درآمد. در واقع با راه‌اندازی ماشین برداشت مواد در ناحیه آهن‌سازی، قابلیت برداشت مکانیزه به میزان ۵۰۰ هزار تن گندله به ‌طور همگن و پیوسته از محوطه پارک یک ایجاد شده و به دنبال آن با احداث پارک‌های جدید و نصب و راه‌اندازی ماشین‌آلات جدید انباشت و برداشت، امکان تامین پایدار کمی و کیفی گندله مورد نیاز مگامدول‌های واحد احیا مستقیم ۲ مطابق طرح فراهم شده است. از دیگر پروژه‌های در دست اقدام فولاد مبارکه در این نواحی می‌توان به نصب و راه‌اندازی کامیون ریزه مکانیزه؛ افزودن چهار دیسک به خط تولید واحد گندله‌سازی؛ تهیه و ساخت تجهیزات ماشین بریج ریکلایمر دو طرفه؛ احداث کوره پاتیلی شماره هشت «LF8»؛ احداث واحد گاززدایی «RH-TOP2»؛ احداث غبارگیر جهت رفع معضل فرار غبار کروه‌های «EAF» فولادسازی و محوطه‌سازی ۷۶ هکتاری خرسک و سرباره فولادسازی اشاره کرد.

ثبت رکوردهای تولید در فروردین ماه ۱۴۰۳

با توجه به نام‌گذاری سال ۱۴۰۳ بر مبنای جهش تولید، شرکت فولاد مبارکه هم‌زمان با حرکت در مسیر اجرای پروژه‌های توسعه‌ای، اهداف و برنامه‌های خود را متمرکز تحقق جهش تولید کرده و در ادامه روند موفقیت‌آمیز سال ۱۴۰۲، موفق به ثبت رکوردهای روزانه و ماهیانه تولید در نواحی مختلف اعم از آهن‌سازی، فولادسازی و ریخته‌گری مداوم و نورد گرم در فروردین ماه سال جاری شده است. میزان تولید آهن اسفنجی در فروردین ماه ۱۴۰۳ در ناحیه آهن‌سازی، به ۸۱۸ هزار و ۶۰۰ تن رسید که این میزان با افزایش ۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل (۷۹۵ هزار و ۳۵۰ تن) همراه بوده است. در نخستین ماه سال جاری، رکورد روزانه تولید تختال در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه به میزان ۲۹ هزار و ۱۶۸ تن و رکورد ماهیانه تولید این محصول به میزان ۸۱۲ هزار و ۵۵۷ تن به ثبت رسید. تولید تختال فولاد مبارکه در این ماه با رشد بیش از ۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل (۷۸۶ هزار و ۱۰۰ تن) مواجه شده است. فولادمردان اصفهانی در فروردین ماه سال جاری، موفق به ثبت رکورد ماهیانه تولید در ناحیه نورد گرم به میزان ۵۱۳ هزار و ۱۱۲ تن کلاف گرم شدند که این میزان سه هزار و ۶۴ تن بیشتر از رکورد پیشین ثبت شده در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به میزان ۵۱۰ هزار و ۴۸ تن بوده است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − شش =