پزشکی ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - 2 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

اهمیت غربالگری تیروئید مادرزادی و درمان آن برای نوزادان

فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان گفت: اهمیت غربالگری تیروئید مادرزادی و درمان آن برای نوزادان، پیشگیری از عقب‌ماندگی ذهنی است، چرا که در صورت درمان نشدن، تا سه سالگی درجاتی از اختلال ذهنی بروز می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری کیمیای ایران آنلاین ؛ ندا مستوفی‌زاده درباره کم‌کاری تیروئید مادرزادی نوزادان اظهار کرد: در کشور ایران تمام نوزادان روز سوم تا پنجم تولد از نظر کم‌کاری تیروئید مادرزادی با گرفتن نمونه خون از کف پا، غربالگری می‌شوند و در صورتی که نمونه گرفته شده مشکوک یا دارای اختلال باشد، آزمایش تیروئید نوزاد مجدد تکرار می‌شود.

وی با بیان اینکه در صورتی که کم‌کاری تیروئید مادرزادی تشخیص داده شود، نوزاد تحت درمان با قرص قرار می‌گیرد، افزود: اهمیت غربالگری تیروئید مادرزادی و درمان آن برای نوزادان، پیشگیری از عقب‌ماندگی ذهنی است، چراکه در صورت درمان نشدن، تا سه سالگی درجاتی از اختلال ذهنی بروز می‌کند.

فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان تصریح کرد: کم‌کاری تیروئید مادرزادی به دو دلیل وجود اختلالات ساختاری در غده تیروئید و وجود درجاتی از اختلال در ساخته شدن هورمون‌های تیروئید به صورت ژنتیکی بروز می‌کند.

مستوفی‌زاده با بیان اینکه کم‌کاری تیروئید مادرزادی با دارو کنترل و درمان می‌شود، ادامه داد: منع تغذیه‌ای یا رژیمی خاص برای نوزادانی که کم‌کاری تیروئید مادرزادی آن‌ها تشخیص داده می‌شود وجود ندارد و تنها قرص‌های تجویز شده برای کنترل و درمان تیروئید باید با فاصله از دیگر داروها همچون آهن و شیر خشک‌های حاوی سویا مصرف شود.

وی گفت: کم‌کاری تیروئید مادرزادی در نوزادان به دو گروه دائمی و گذرا تقسیم‌بندی می‌شود، تمام نوزادانی که کم‌کاری تیروئید در آن‌ها تشخیص داده می‌شود تا سه سالگی تحت درمان قرار می‌گیرند و پس از سه سالگی به‌طور موقت یک ماه داروی آن‌ها قطع و مجدد آزمایش تیروئید گرفته می‌شود.

فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان اضافه کرد: در صورتی که نتیجه آزمایش تیروئید این کودکان نشان از اختلالات تیروئیدی داشته باشد، کودک به انواع دائمی تیروئید مبتلا شده است و باید دارو مصرف کند، اما اگر جواب آزمایش طبیعی بود، کودک به انواع گذرای تیروئید مبتلا بوده است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − سه =