پزشکی ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - 2 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

افزایش خطر ابتلا به بیش از ۱۲ نوع سرطان با سیگار

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران گفت: از جمله عادت‌هایی که می‌تواند منجر به افزایش خطر درگیر شدن افراد با بیماری سرطان شود، می‌توان به استعمال دخانیات به ویژه سیگار، چاقی و اضافه وزن، مصرف نکردن سبزیجات و میوه‌ها، نداشتن ورزش و فعالیت فیزیکی، مصرف الکل و استرس اشاره کرد.

به گزارش پایگاه خبری کیمیای ایران آنلاین ؛ پوریا عادلی با اشاره به تأثیر سبک زندگی افراد در ابتلای آنها به انواع سرطان‌ها اظهار کرد: سبک زندگی افراد در ابتلای آنها به بیماری سرطان تأثیر بسزایی دارد و بر اساس پژوهش‌های انجام شده، ابتلای حداقل یک سوم از بزرگسالان به این بیماری به شیوه زندگی آنها ارتباط داشته است.

وی افزود: البته نمی‌توان منکر نقش ژنتیک در بروز بیماری سرطان شد و با توجه به این عامل، حتی اگر برخی از افراد تلاش کنند که زندگی بسیار سالمی داشته باشند، باز هم احتمال ابتلای آنها به این بیماری وجود دارد، اما به طور قطع با کنار گذاشتن عادت‌های ناسالم، خطر ابتلاء به سرطان برای افراد کاهش خواهد یافت.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران تصریح کرد: از جمله عادت‌هایی که می‌تواند منجر به افزایش خطر درگیر شدن افراد با بیماری سرطان شود، می‌توان به استعمال دخانیات به ویژه سیگار، چاقی و اضافه وزن، مصرف نکردن سبزیجات و میوه‌ها، نداشتن ورزش و فعالیت فیزیکی، مصرف الکل و استرس اشاره کرد.

عادلی با بیان اینکه انجام غربالگری‌ها و اطلاع داشتن از سوابق بیماری در خانواده از جمله مواردی است که می‌تواند خطر بروز این بیماری را کاهش دهد، ادامه داد: طبق بررسی‌های محققان، بیش از ۱۲ نوع از انواع دیگر سرطان‌ها علاوه بر سرطان ریه و حدود ۳۰ درصد از مرگ و میرهای بیماری سرطان با سیگار کشیدن در ارتباط است.

وی گفت: بسیاری از افراد اطلاع دارند که اضافه وزن و چاقی برای سلامت جسمانی آنها به ویژه سلامت قلب مفید نیست، اما چاقی و اضافه وزن عامل ۱۴ درصد از مرگ و میرهای ناشی از سرطان و عامل ابتلای بیش از سه درصد از افراد به بیماری سرطان به شمار می‌رود.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران با بیان اینکه طیف گسترده‌ای از سرطان‌ها مانند سرطان‌های کیسه صفرا، پانکراس، سینه و مری، با چاقی و اضافه وزن در ارتباط است، اضافه کرد: داشتن فعالیت فیزیکی متوسط می‌تواند خطر ابتلاء به بسیاری از سرطان‌های رایج را حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 19 =