علم و فناوری جهان ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - 2 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

عکاسی از آلودگی هوا به کمک فناوری دیجیتالی

محققان به کمک فناوری دیجیتالی موفق شدند ذرات نامرئی آلودگی هوا را با استفاده از نور، مرئی کنند و تصاویری از آلودگی و تأثیر آن بر زندگی مردم را به نمایش بگذارند.

به گزارش پایگاه خبری کیمیای ایران آنلاین ؛ آلودگی هوا شهرنشینان را احاطه کرده است، با این حال هنوز هم چنان که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرد؛ بنابراین محققان و هنرمندان با ترکیب نقاشی نوری دیجیتال با حسگرهای آلودگی هوا راهی برای قابل مشاهده کردن ذرات نامرئی آلودگی پیدا کردند. عکس‌های آن‌ها خطرات سلامتی آسمان‌های پر از ریزگردها در ولز، هند و اتیوپی را به نمایش گذاشته است. این عکس‌ها برای افزایش آگاهی در مورد موضوع مرگبار آلودگی هوا، در گالری‌های نمایشگاهی لس‌آنجلس، بلفاست و بیرمنگام به نمایش گذاشته شد.

آلودگی هوا عامل اصلی خطر برای محیط زیست جهانی است و تصویربرداری با نور برای ایجاد تصاویر تأثیرگذار، روشی آسان برای مقایسه آلودگی هوا در مکان‌های مختلف را در اختیار مردم قرار می‌دهد.

عکاسی از ذرات ریز آلودگی هوا به کمک فناوری دیجیتالی

عکاسی از ذرات آلودگی هوا

ذرات معلق (PM) کشنده‌ترین شکل آلودگی هوا برای انسان و اجزای اصلی آن سولفات‌ها، نیترات‌ها، آمونیاک، کلرید سدیم، کربن سیاه، گرد و غبار معدنی و آب است. برای ثبت این ذرات ریز روی فیلم، تیمی از محققان داده‌هایی را حسگرهای کم‌هزینه آلودگی هوا برای اندازه‌گیری غلظت جرم ذرات دریافت و پس از آن از سیگنال زمان واقعی حسگرها برای کنترل یک آرایه LED متحرک برنامه‌ریزی‌شده برای چشمک زدن سریع‌تر با افزایش غلظت ذرات معلق استفاده کردند.

به این ترتیب یک عکس با نوردهی طولانی با حرکت هنرمندانه آرایه LED در جلوی دوربین گرفته و در اصل فلاش دوربین به دلیل روشن بودن، به نقطه‌ای روی عکس تبدیل می‌شود. ظاهر شدن نقاط نوری بیشتر در عکس‌ها به معنای غلظت بالاتر ذرات معلق است.

عکاسی از ذرات ریز آلودگی هوا به کمک فناوری دیجیتالی

نتایج عکاسی از آلودگی هوا

یافته‌های محققان نشان می‌دهد که آلودگی هوا به‌طور چشمگیری در مکان‌های مختلف متفاوت است. برای مثال در اتیوپی غلظت ذرات ریز در آشپزخانه‌هایی که از اجاق‌های زیست‌توده استفاده می‌کردند تا ۲۰ برابر بیشتر از آن‌ها در فضای باز بود. در هند نیز دو زمین بازی کودکان با تنها ۵۰۰ کیلومتر فاصله از هم، نشان داد آلودگی ذرات معلق در دهلی حداقل ۱۲.۵ برابر بیشتر از مقادیر اندازه‌گیری‌شده در منطقه بازی روستای پالامپور است.

ارائه درک بصری از آلودگی هوا برای افرادی که پیشینه علمی ندارند، نشان می‌دهد که مدیریت سطوح آلودگی هوا می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر زندگی روزمره مردم داشته باشد.

عکاسی از ذرات ریز آلودگی هوا به کمک فناوری دیجیتالی

آلودگی هوا چقدر خطرناک است؟

آلودگی هوا یکی از تهدیدات اصلی برای محیط زیست و سلامت انسان است و از عوامل اصلی مرگ‌ومیر در سطح جهان محسوب می‌شود. ذرات معلق اثرات متعددی بر سلامت جسمانی دارند و مسئول بیماری‌هایی از جمله بیماری قلب و عروق، سکته مغزی و سرطان هستند.

سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زند که ۹۹ درصد از جمعیت جهان، هوای آلوده تنفس می‌کنند که این امر سالانه موجب حدود هفت میلیون مرگ زودرس در سراسر جهان می‌شود.

این وضعیت به‌ویژه در آسیا چالش‌برانگیز است که با وجود سیاست‌ها و اقدامات متعدد کیفیت هوا در کشورهایی هم‌چون چین و هند، آلودگی هوا همچنان یک مشکل بزرگ است. کشورهای آفریقایی نیز طی پنج دهه گذشته با شرایط وخیمی در زمینه کیفیت هوا مواجه بوده‌اند.

عکاسی از ذرات ریز آلودگی هوا به کمک فناوری دیجیتالی

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − چهار =