سیاست خارجی ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - 3 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

وزارت خارجه آمریکا فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه را تصویب کرد

پس از رأی پارلمان ترکیه به عضویت سوئد در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، دولت آمریکا نیز فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به آنکارا را تصویب کرد.

به گزارش کیمیای ایران آنلاین،  به نقل از رویترز، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد وزارت خارجه این کشور قرارداد فروش احتمالی جنگنده‌های اف-۱۶ و تجهیزات مرتبط به آن به ترکیه را که ارزش آن ۲۳ میلیارد دلار است، تصویب کرده است.

در بیانیه پنتاگون آمده است که «وزارت خارجه آمریکا تصمیم گرفت که امکان فروش نظامی خارجی به جمهوری ترکیه برای هواپیماهای اف-۱۶ و تجهیزات مرتبط با هزینه تخمینی ۲۳ میلیارد دلار را تأیید کرد.»

پنتاگون همچنین اعلام کرد که وزارت خارجه این کشور فروش احتمالی هواپیماهای اف-۳۵ به یونان را به مبلغ تقریبی ۸.۶ میلیارد دلار نیز تایید کرده است.

پیش از این، بن کاردین، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا شنبه گذشته پس از موافقت آنکارا با عضویت سوئد در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با فروش جنگنده‌های اف-۱۶ آمریکا به ترکیه موافقت کرد.

کاردین در بیانیه‌ای گفت: من پارلمان ترکیه را به خاطر رای مهمش در تایید پروتکل الحاق سوئد به ناتو و رئیس جمهور (رجب طیب) اردوغان برای امضای آن تحسین می‌کنم.

وی همچنین با بیان اینکه امیدوار به آغاز «فصل جدیدی» در روابط بین آمریکا و ترکیه و همچنین گسترش ناتو است افزود که «تأیید من با درخواست ترکیه برای خرید هواپیماهای اف-۱۶ مشروط به موافقت ترکیه با عضویت سوئد در ناتو بود. اما این تصمیمی نبود که من آن را ساده بگیرم.

پنج‌شنبه گذشته، کاخ سفید نامه‌ای به اعضای کنگره آمریکا ارسال کرد و از آن‌ها خواست با فروش هواپیمای اف-۱۶ و تجهیزات مدرن‌سازی به ترکیه به ارزش ۲۰ میلیارد دلار موافقت کنند. اکثریت نمایندگان پارلمان ترکیه  سه‌شنبه گذشته پیش‌نویس قانون تصویب پروتکل الحاق سوئد به ناتو را تصویب کردند.

سوئد به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا نیز در جریان مذاکرات با رئیس جمهور ترکیه موافقت کرد که در ازای تصویب درخواست خود برای پیوستن به ناتو، به روند الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا کمک کند. اما همزمان، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو اعلام کرد که موضوعات پیوستن سوئد به ناتو و الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا «به یکدیگر مرتبط نیستند».

فنلاند و سوئد در ماه می ۲۰۲۲ برای عضویت در ناتو درخواست دادند.  دو کشور بر این باورند که آنچه آنها را بر آن داشت تا بی طرفی خود را کنار بگذارند و به سمت پیوستن به این ائتلاف نظامی حرکت کنند، عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین است. فنلاند در ۴ آوریل ۲۰۲۳ رسماً با عنوان سی‌ویکمین عضو ناتو به این ائتلاف پیوست.

منبع: مهر

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن کیمیای ایران آنلاین  را نصب کنید.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 2 =