اقتصادی ۲۶ دی ۱۴۰۲ - 4 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
سخنگوی صنعت آب تاکید کرد؛

حل مشکل ناترازی آب با اجرای «نقشه راه آب کشور»

سخنگوی صنعت آب کشور با بیان اینکه «نقشه راه آب کشور» با نگاهی بر عملکرد کشورهای توسعه یافته و با بومی‌سازی تجربیات تدوین شده است، گفت: میزان مصرف آب بیشتر از تأمین آن است که در این بخش ناترازی ایجاد شده و اجرای نقشه راه آب می‌تواند راه حلی برای مشکل ناترازی آب باشد.

به گزارش کیمیای ایران آنلاین،  «نقشه راه‌آب کشور» ۶ آبان امسال در جلسه شورای‌عالی آب رونمایی و به تصویب رسید؛ این نقشه راه بر اساس مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی و تأکیدات رئیس‌جمهور در سند تحول دولت مردمی در دولت سیزدهم طراحی و تدوین شده است.

نقشه راه‌آب کشور پس از تصویب در معرض قضاوت کارشناسان صنعت آب قرار گرفت و با برگزاری جلسه‌های منظم توسط کارشناسان مورد ارزیابی قرار گرفت، به طوری که تا کنون در هفت نشست در این زمینه توسط نهادهای مختلف به موضوع نقشه راه آب پرداخته شده است.

اکنون و بر اساس گزارش وزارت نیرو، هشتمین نشست هم‌اندیشی «نقشه راه آب کشور» به دعوت فدراسیون صنعت آب و با مشارکت معاونت آب و آبفای وزارت نیرو در ساختمان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

عیسی بزرگ‌زاده مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان منابع آب و تلفیق بودجه و سخنگوی صنعت آب، رضا حاجی‌کریم رئیس فدراسیون صنعت آب، محمد رحیمی عضو سندیکای شرکت‌های ساختمان ایران و محمدحسین بهنود رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری انجمن شرکت‌های آب‌شیرین‌کن در این نشست، به بررسی «نقشه راه آب» پیشنهادی وزارت نیرو پرداختند.

عیسی بزرگ‌زاده سخنگوی صنعت آب کشور در این نشست گفت: «نقشه راه آب کشور» به همت دبیرخانه شورای‌عالی آب تهیه شده و این سند در مسیر پیدایش و تکامل خود باید برخی از تصویب‌های بالادستی را نیز اخذ کند تا در حکم یک قانون تدوین شود.

وی ادامه داد: برای مشارکت گرفتن از نخبگان و دغدغه‌مندان صنعت آب برخی از قسمت‌های این سند منتشر شده که این اقدام باعث ایجاد یک گفتمان شده است.

سخنگوی صنعت آب با اشاره به اینکه این جلسه، هشتمین نشست هم‌اندیشی پیرامون «نقشه راه آب کشور» با حضور خبرگان، نخبگان و دغدغه‌مندان در این زمینه است، افزود: نشست‌های پیشین با شورای عتف، انجمن منابع آب، انجمن هیدرولیک، مدیران آب، پژوهشگران کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی و فعالان حاضر در سازمان برنامه‌وبودجه کشور و برخی از اساتید دانشگاه‌ها برگزار شده است.

بزرگ‌زاده با اشاره به اینکه موضوع نشست‌های آینده «گفتگوهای آبی» نیز «نقشه راه آب کشور» خواهد بود، خاطرنشان کرد: ما به دنبال غنی‌تر کردن فعالیت‌ها در این حوزه هستیم؛ چراکه نقشه راه آب متعلق به همه ایرانیان است و سرنوشت هر ایرانی با آن در پیوند است؛ بنابراین همه مردم حق دارند که نسبت به آن نقد و نظر داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه آمایش سرزمین از جمله موارد موردتوجه در این نقشه است، افزود: نقشه راه آب با آمایش سرزمین گره‌خورده است؛ چرا که آمایش سرزمین، توزیع جغرافیایی همه فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی در پهنه سرزمین باتوجه‌به بضاعت‌ها، دارایی‌ها و محدودیت‌های منابع طبیعی، اجتماعی و زیست‌بومی است.

بزرگ‌زاده خاطرنشان کرد: «نقشه راه آب کشور» با نگاهی بر عملکرد کشورهای توسعه‌یافته و با بومی‌سازی تجربیات انجام شده در این خصوص، تدوین شده است.

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: در موضوع آب با دو بخش «تأمین» و «مصرف» روبه‌رو هستیم و هنگامی که میزان مصرف بیشتر از تأمین باشد ناترازی ایجاد می‌شود؛ لذا نقشه‌ای که این ناترازی را تنظیم می‌کند «نقشه راه آب کشور» است و معین می‌کند در هر یک زیربخش‌های تأمین و مصرف در چه وضعیتی قرار داریم؟ در این راه به کجا خواهیم رسید؟ و گام‌های میانی مسیر چه هستند؟

وی با بیان اینکه ورودی نقشه راه، سند ملی دانش‎بنیان امنیت غذایی است، افزود: بد مصرفی و پرمصرفی بخش کشاورزی، اصلی‌ترین تهدید امنیت غذایی به‌حساب می‌آید؛ به همین دلیل لازم است از سند الگوی کشت و سند امنیت غذایی حمایت شود.

بزرگ‌زاده ادامه داد: چنانچه سند آمایش سرزمین، سند انرژی، سند نقشه راه آب کشور، سند الگوی کشت و سند امنیت غذایی با یکدیگر همراه شوند، می‌تواند اقدام‌های مؤثری در کنترل و حفظ زیست‌بوم و منابع آبی کشور انجام شود.

وی گفت برای کشوری همچون ایران که ۷۵ درصد اقلیم آن خشک، نیمه‌خشک و فراخشک است، اشتغال مردم باید به‌سوی صنعت و خدمات تغییر یابد؛ چرا که در بخش خدمات برای انجام یک شغل ۸۴ مترمکعب و در صنعت ۵۴۰ مترمکعب آب نیاز است؛ اما در کشاورزی ۲۱ هزار مترمکعب آب مصرف می‌شود و بنابراین با جمعیت روبه‌رشد ایران، اشتغال‌زایی آینده باید به سمت مشاغل صنعتی و خدماتی هدایت شود.

 

 

منبع: ایرنا

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =