سینما و تئاتر ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - 2 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

آخرین فعالیت‌ هیئت داوران جشنواره فجر 42/ کجایند و چه می کنند؟

ترکیب هیئت داوران جشنواره امسال به نحوی چیده شده بود که دو غایب اساسی داشت. برخلاف همیشه خبری از یک بازیگر و یک منتقد در جمع داوران نبود. درواقع پوران درخشنده، محمدحسین لطیفی، مهدی فخیم‌زاده و محمدهادی کریمی به عنوان کارگردان، عبدالحمید قدیریان به عنوان طراح صحنه و لباس و شهاب اسفندیاری به عنوان مدیر فرهنگی جشنواره را داوری کردند. نکته مهم اینجاست که تعداد قابل توجهی از آنها سال‌هاست فعالیتی در سینما ندارند و فیلمی نساخته‌اند. به بهانه انتخاب آنها در هیئت داوران جشنواره چهل‌ودوم نگاهی داریم به آخرین حضور هریک از آنها در سینما.
نبود یک بازیگر و منتقد سینما در جمع این هیئت داوران کاملا مشهود بود و شاید اگر در این ترکیب، از بازیگران و کارگردان‌هایی که فعالیت‌هایی به‌روزتر دارند استفاده می‌شد وضعیت داوری تغییر می‌کرد و چنین وضعیتی پیش نمی‌آمد.
آز آخرین ساخته سینمایی پوران درخشنده با نام «زیر سقف دودی» 7 سال می‌گذرد.

پوران درخشنده 

آخرین فعالیت پوران درخشنده در جایگاه کارگردان سینما به ساخت فیلم «زیر سقف دودی» در سال 1395 برمی‌گردد؛ فیلمی که با آثار قبلی‌اش تفاوت زیادی داشت و نگاه‌ها به آن متفاوت بود. با این حال در جشنواره فیلم سی‌وپنجم در چند رشته نامزد سیمرغ شد و سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن و بهترین چهره‌پردازی به آن رسید. درخشنده هفت سال پیش این فیلم را ساخت و بعد از آن تصمیم به ساخت فیلم «هیس پسرها فریاد نمی‌زنند» گرفت که تا در دو سه نوبت تا آستانه فیلمبرداری رفت اما به سرانجام نرسید.. آذر امسال هم برای فیلمی به اسم «عشق» مجوز ساخت گرفته است.
آخرین فعالیت مهدی فخیم زاده در مقام کارگردان به سال 1397 و ساخت فیلم ناموفق «مشت آخر» برمی‌گردد.

مهدی فخیم‌زاده 

مهدی فخیم‌زاده آخرین فیلمش «مشت آخر» را سال 1398 ساخت؛ یعنی چهار سال پیش. فیلمی که برخلاف آثار فخیم‌زاده موفقیت چندانی نداشت و در اکران هم موفق نبود. فخیم‌زاده بعد از این فیلم مشغول بازی در سریال «سلمان فارسی» به کارگردانی داوود میرباقری شد. آخرین فعالیت کارگردانی او در تلویزیون هم به سال 1393 و سریال «فوق سری» برمی‌گردد. او امسال از وضعیت ساترا برای ساخت سریال انتقاد کرده بود و گفته بود طرح هایی دارد و منتظر است شرایط فراهم شود و آن را کامل کند. البته فخیم زاده در این سال‌ها در عرصه بازیگری فعال بوده که آخرین کارش حضور در سریال امنیتی «بازپرس» بود. البته از آنجاییکه فخیم زاده به عنوان بازیگر نیز شناخته می‌شود می‌توان او را با ارفاق نماینده بازیگرها هم در جمع هیات داوران به حساب آورد ولی واقعیت این است که او بیشتر به عنوان کارگردان و نویسنده شناخته می‌شود تا بازیگر.
فعال‌ترین عضو هیات داوران محمد حسین لطیفی است که سال گذشته فیلم «غریب» را با بازی بابک حمیدیان کارگردانی کرد.

محمدحسین لطیفی 

از میان داوران، محمدحسین لطیفی بیشتر از سایرین فعال است.  او سال گذشته با فیلم سینمایی «غریب» در جشنواره چهل‌ویکم حضور داشت؛ فیلمی که با استقبال خوبی هم روبه‌رو شد. سریال «سنجرخان» به کارگردانی لطیفی هم از امشب سه‌شنبه 24 بهمن روی آنتن می‌رود و از این جهت هم می‌توان او را یکی از فعال‌ترین داوران جشنواره دانست.

عبدالحمید قدیریان 

عبدالحمید قدیریان یکی دیگر از اعضای هیئت داوران جشنواره چهل‌ودوم فیلم فجر بود. او سال‌ها به عنوان طراح صحنه و لباس فعالیت می‌کرد. آخرین حضورش به عنوان طراح صحنه و لباس به سال 1383 و فیلم «جنگ کودکانه» برمی‌گردد. او بعد از این فیلم به عنوان مشاور هنری فیلم‌ها در پروژه‌ها حضور پیدا می‌کرد. آخرین فعالیت او به حضور در فیلم سینمایی «نامیرا» به کارگردانی شهریار بحرانی برمی‌گردد که در سال جاری کلید خورد، اما تولید آن به دلیل تغییر کارگردان متوقف شد و قرار است با حضور محمد حسین لطیفی به سرانجام برسد.
حضور به عنوان بازیگر در مجموعه عروسکی «سرحال» از مهمترین کارهای سال‌های اخیر بهرام عظیمی بوده.

بهرام عظیمی

بهرام عظیمی سال‌هاست به عنوان کارگردان فیلم‌های انیمیشن معرفی می‌شود اما این اواخر بیشتر مشغول ساخت انیمیشن‌های کوتاه برای مناسبت‌ها و برنامه‌های مختلف است. آخرین فیلم سینمایی بهرام عظیمی «تهران 1500» است که سال 1387 تولید شده. این انیمیشن ساز در سال 1397 در برنامه عروسکی «سرحال» که از شبکه نسیم پخش می‌شد به عنوان بازیگر حضور داشت.علت حضور عظیمی در جمع نامزدها به خاطر پویانمایی‌های حاضر در جشنواره بوده است.
«پسر کشی» با بازی ژاله صامتی آخرین فیلم ساخته شده توسط محمد هادی کریمی است که در سال 1398 تولید شده است.

محمدهادی کریمی 

محمدهادی کریمی هم به عنوان نویسنده و هم کارگردان شناخته می‌شود و به احتمال زیاد به عنوان نماینده هر دو بخش انتخاب شده است. آخرین حضور سینمایی کریمی به سال 1398 و ساخت فیلم سینمایی «پسرکشی» برمی‌گردد؛ فیلمی که در جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر موفقیتی به دست نیاورد. او چهار سال است فعالیت خاصی در سینما ندارد.

شهاب اسفندیاری

شهاب اسفندیاری به عنوان مدیر فرهنگی در جمع این داوران حضور داشت. او سال 1393 تا 1395 مدیر گروه سینما در دانشگاه هنر بود و بعد از آن با  انتشار چند کتاب و چند پژوهش مورد توجه قرار گرفت. برنده جایزه «پژوهش فرنگی سال» و نامزد جایزه «کتاب سال سینما» شد و کتاب‌هایی مثل «سینمای مقاومت»، «دولت‌ها چگونه به سینما کمک می‌کنند» و … را منتشر کرد. او در حال حاضر ریاست دانشگاه صدا وسیما را برعهده دارد.

 

 

منبع: آخرین خبر

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن کیمیای ایران آنلاین  را نصب کنید.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 18 =