اجتماعی ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - 3 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0
سنت‌های غربی از جان ایرانی‌ها چه می‌خواهند؟

۲۶ میلیارد دلار هزینه برای یک روز

نزدیک به دو دهه است که در روزهای پایانی بهمن‌ماه، خیابان‌ها پر می‌شود از قلب‌های قرمز و خرس‌های عروسکی کوچک و بزرگ. ۱۴ فوریه برابر با ۲۵ بهمن‌ در تقویم برخی کشورها به نام روز «ولنتاین» نامگذاری شده است و البته مراسمی غیررسمی در تقویم سالانه ایرانیان.

قصه روزی به نام ولنتاین
به گزارش کیمیای ایران آنلاین،  در روم باستان پادشاهی معتقد بود مردان مجرد سربازان قوی‌تر و جنگجوتری هستند. برای همین دستور داد ازدواج سربازان ممنوع شود. اما کشیشی به نام «ولنتاین» مخفیانه سربازان رومی را به عقد دختران محبوبشان در می‌آورد. خبر به گوش پادشاه رسید و او دستور داد ولنتاین را زندانی و اعدام کنند. سرانجام و پس از گذراندن دوران زندان، در روز ۱۴ فوریه ۲۷۰ میلادی، کشیش قصه اعدام شد و از آن پس در این روز یادش را در کنار نام عشق گرامی می‌دارند.

کدام کشورها روز عشق دارند؟
بخشی از مردم با سنت‌های مربوط به روز ولنتاین در آمریکا آشنا هستند. یک دوجین گل رز، یک جعبه شکلات، یک کارت رنگارنگ خریداری شده از فروشگاه اما در دیگر نقاط جهان نیز هر فرهنگی مراسم مخصوص به خود را برای روز ولنتاین دارد.

چین
جشن ولنتاین چین جشنواره «شی‌شی – Qixi» است که در هفتمین روز از هفتمین ماه تقویم قمری چین جشن گرفته می‌شود. این سنت بر اساس یک داستان باستانی چینی در مورد یک رابطه عاشقانه بین یک بافنده آسمانی و یک مرد فانی است. در این روز، زوج‌های چینی هدایایی را رد و بدل می‌کنند. برخی از زنان، بافندگی و حکاکی طرح‌های پیچیده روی پوست خربزه را اجرا می‌کنند.

 

انگلیس
سنت‌های روز ولنتاین در مناطق مختلف انگلستان تفاوت دارد اما یک سنت رایج، خواندن آهنگ‌های خاص توسط کودکان است که در ازای آن آب‌نبات، میوه یا پول جایزه می‌گیرند. بسیاری از انگلیسی‌ها نان‌های ولنتاین را با آلو، کشمش یا دانه‌های زیره می‌پزند که یادآور جشن برداشت خوب است.

فرانسه
از فرانسه به عنوان بهشت عاشقان یاد می‌شود. زوج‌های فرانسوی در این روز نامه‌ها و کارت‌هایی به هم هدیه می‌دهند. سنتی که در واقع در فرانسه در قرن پانزدهم آغاز شد. زمانی که «اورلئان» دوک زندانی، شعری برای معشوقش نوشت و او را «ولنتاین من» نامید.

ایرلند
بسیاری از مردم ایرلندی در این روز و برای عشق واقعی به زیارت معبد سنت ولنتاین در دوبلین می‌روند؛ جایی که گفته می‌شود آثاری از قدیس ولنتاین اصلی رم را در خود جای داده است.

 

 

ایتالیا
یکی دیگر از کشورهایی که ولنتاین را پرشور برگزار می‌کند ایتالیاست. زوج‌ها در روز ولنتاین به یکدیگر هدایایی مختلفی همچون یک جعبه کوچک شکلاتی می‌دهند. هر شکلات دارای یک یادداشت عاشقانه کوچک است که به پنج زبان مختلف نوشته شده است.

ولنتاین به روایت آمار
تجزیه و تحلیل داده‌های رسانه‌های اجتماعی با استفاده از «روز ولنتاین» به عنوان کلیدواژه نشان می‌دهد مرتبط‌ترین واژه «فروشگاه» بوده به طوری که «فروشگاه» و «هدیه» ۱۳۱.۱۷ درصد بیشتر از واژه «عشق» شناسایی شده‌اند. ۶۰ درصد از نسل زِد(z) و ۵۶ درصد از کاربران نسل پیش از آن‌ها، بخشی از خریدهای خود را از طریق اینستاگرام، تیک‌تاک، فیس‌بوک و کانال‌های مشابه انجام می‌دهند.

طبق گزارش فدراسیون ملی خرده‌فروشی(NRF) هزینه مصرف‌کنندگان در ایالات متحده در سال ۲۰۲۴ به رقم ۲۵.۹ میلیارد دلار می‌رسد. پیش‌بینی شده بود از این رقم ۲۱ درصد برای جواهرات هزینه شود که عددی نزدیک به ۵.۵ میلیارد دلار است. پوشاک ۱۹ درصد یا حدود ۵ میلیارد دلار به فروش برسد.

 

۶۰ درصد از افراد ۲۵ تا ۳۴ سال و ۵۸ درصد از افراد ۱۸ تا ۲۴ سال نیز این روز را جشن می‌گیرند؛ اما فقط ۵۱ درصد در سنین ۵۵ تا ۶۴ سال و حتی کمتر از ۶۵ سال این کار را انجام می‌دهند. هر آمریکایی به طور متوسط ۱۶۲ دلار در این روز خرج می‌کند. محصولاتی که بیشترین فروش را در روز ولنتاین دارند شامل آب‌نبات(۵۲ درصد)، کارت تبریک(۴۳ درصد)، گل(۳۷ درصد)، عصرانه(۳۴ درصد)، جواهرات(۲۱ درصد) و لباس(۲۰ درصد).

همچنین نزدیک به ۶ میلیون زوج در روز ولنتاین نامزد می‌کنند. ۶۷.۶۸ درصد از مردان گفتند که هدایای ولنتاین را برای عزیزانشان می‌خرند. مردان با میانگین هزینه ۲۴۹ دلار، بیشتر برای هدیه هزینه می‌کنند. از سوی دیگر زنان حدود ۵۷ دلار هزینه دارند. ۶۰ درصد از گل‌هایی که خانم‌ها در روز ولنتاین خریداری می‌کنند در نهایت به خودشان می‌رسد.

ولنتاین در ایران
نزدیک به دو دهه است که ۲۵ بهمن به بهانه روز ولنتاین و بزرگداشت «عشق»، ویترین مغازه‌ها با قلب‌های قرمز، خرس‌های عروسکی و جعبه‌های شکلات و هدیه تزئین می‌شود. میانگین قیمت این جعبه‌های ولنتاین که حاوی گل، عروسک و شکلات هستند از ۵ میلیون تومان شروع شده و تا ۵۰ میلیون تومان نیز هزینه می‌برد.

اما کار عشاق جوان هنوز به پایان نرسیده و برای خرید خرس عروسکی نیز تا ۸ میلیون هزینه می‌کنند که این رقم بسته به نوع و اندازه عروسک بیشتر می‌شود. خرید دسته گل نیز هزینه‌ای جدا دارد. سبد گل رُز ۱۰۰۰ شاخه‌، ۷۵ میلیون تومان و یا خرس ولنتاین با ارقامی بالاتر از ۵۰ میلیون تومان هم قیمت‌گذاری شده‌اند. علاوه بر آن، مراسم روز ولنتاین نیز در کافی‌شاپ برگزار می‌شود که هزینه‌ای نزدیک ۲ میلیون تومان دارد.

با این ارقام و اعداد به نظر می‌رسد مراسم غربی ولنتاین که به بهانه گرامیداشت عشق در کشورمان شکل گرفته، به‌ویژه در یک دهه اخیر برای نشان دادن عشقی نمایشی در صفحات شبکه‌های اجتماعی است. گرچه بر اساس داده‌های لایف‌وب، توجه کاربران به این روز در دوسال اخیر کاهش قابل توجهی داشته است.

 

 

منبع: ایرنا

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن کیمیای ایران آنلاین  را نصب کنید.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 4 =