اجتماعی ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تولید یک‌ میلیون و ۵۱۵ هزار اصله نهال در استان همدان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان از تولید یک میلیون و ۵۱۵ هزار نهال در بخش خصوصی و دولتی خبر داد و گفت: در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در استان اقدامات خوبی صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار کیمیای ایران آنلاین،  از همدان، اسفندیار خزایی در جمع اصحاب رسانه به مناسبت گرامیداشت هفته منابع طبیعی اظهار کرد: یک میلیون و ۵۱۵ هزار نهال توسط بخش خصوصی و دولتی در استان تولید شده است که این نهال ها بر مبنای علمی و با نظر یک کمیته تخصصی متناسب با شرایط اقلیمی هر منطقه کشت می شود.

وی بیان کرد: طبق نقشه پوشش گیاهی ۶۶۵ هزار هکتار از اراضی استان مرتع است که ۴۵ هزار هکتار جنگل طبیعی و پارک‌ های جنگلی نیز جزو اراضی استان محسوب می‌شود.

خزایی گفت : در بخش دیگر با تاکید بر اینکه طی چهار سال باید ۱۲ میلیون درخت در طرح مردمی کاشت درخت در استان کاشته شود که تاکنون ۳۱۵ هکتار با ۸۴ هزار و ۱۳۸ گونه در طرح کاشت یک میلیارد درخت و جنگل کاری، نهال کاری شده است.

وی با تاکید بر اینکه  ۵.۹ درصد از استان حوزه چهارم یا همان حوزه گاوشان است به طوری که در بخش‌هایی در اسدآباد با واسطه وارد خلیج فارس می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان افزود : آب‌های سرزمینی ما وارد سدهای موجود داخل کشور یا وارد خزر و خلیج فارس می‌شود و فلات بلند سرزمینی استان با حدود یک میلیون و ۹۴۸ هزار هکتار مساحت است.

وی اظهار کرد: منابع طبیعی بزرگترین سازمان بدون مرز است که ۱۳۴ میلیون هکتار اراضی ملی داریم به طوری که سرزمین ما نیاز به آب و خاک دارد بنابراین اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست.

اسفندیار خزایی گفت : استان همدان کم جنگل است ولی استعداد توسعه این مهم وجود دارد، ضمن اینکه استان همدان یک منطقه مرتعی به شمار می‌رود.

وی با اشاره به حوزه دوم بیان کرد : در مورد حوزه گاماسیاب نیز آب‌های آن وارد سد کرخه خوزستان می‌شود و ۶۶۷ هزار و ۵۰۰ هکتار معادل ۱۶.۷ درصد استان است و حوزه سوم آبخیز سفیدرود با ۲۱۶ هزار و ۱۰۰ هکتار است، به این ترتیب که بخشی از آب‌های حاصل از باران استان وارد دریای خزر می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان افزود : حوزه اول یک میلیون و ۵۲ هزار و ۹۰۰ هکتار معادل ۵۸ درصد هکتار حوزه آبخیز قره‌چای است به نحوی که آب‌های استحصال شده استان وارد سد ساوه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه میانگین ۱۶.۵ تن در هکتار سالانه میزان فرسایش خاک است اظهار کرد : حدود ۲ هزار هکتار احیای رویشگاه‌های گیاهان دارویی در استان انجام شده است.

خزایی با تاکید بر اینکه در استان هزار و ۱۴۳ سامانه در مراتع با مساحت ۶۸۱ هزار و ۱۵۰ هکتار داریم گفت: ۶۴ هزار و ۲۲۴ دامدار فعال است، اگرچه واحد دامی مجاز استان ۵۳۲ هزار و ۴۲۹ واحد دامی است و هم اکنون ۲.۵ برابر واحد دامی در استان داریم.

وی گفت : این مهم بر اساس اسناد بالادستی انجام می‌شود، حتما مردم بدانند کاشت درخت با محوریت منابع طبیعی است از همین رو نباید خودسرانه صورت گیرد.

و در آخر خاطر نشان کرد : با اشاره به اینکه تاکنون یک میلیون و ۵۱۵ هزار نهال در بخش خصوصی و دولتی تولید شده است و در این بخش بسیج سازندگی، هلال احمر و آموزش و پرورش همچنین نیروهای نظامی و انتظامی همکاری خوبی داشتند.

 

 

انتهای پیام/

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن کیمیای ایران آنلاین را نصب کنید.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 6 =