اجتماعی ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2 هفته پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

نقش سينما در الگوسازي حجاب و عفاف

فراد نوجوان و جوان آمال و آرزوهاي خود را در شخصيت محبوب اجتماعي خود مي بينند پس پايبند بودن چنين شخصيت هايي به قوانين حجاب الزامي است چراکه تاثير آن را مي توان در نسل هاي بعد ديد.

به گزارش کیمیای ایران آنلاین،  عفاف و حجاب و مقابله با پديده بي حجابي، مساله اي است که متخصصان فرهنگي براي حل آن راهکارهاي متعددي را پيشنهاد کرده اند. هر يک از اين راهکارها نيز به وسيله ابزاري اجرايي مي شود.

در اين ميان، رسانه‌هاي جمعي اعم از ديدارى، شنيداري و مكتوب، نقش انكارناپذيري در ترويج يا تضعيف فرهنگ حجاب و عفاف در سطح عموم داشته‌اند. به جرأت مي‌توان گفت مسئله حجاب و عفاف زنان از معدود مسائلي است كه رسانه‌هاي داخلي بدون هيچ‌گونه طرح مدوّني به آن پرداخته‌اند و بيشتر دچار سردرگمي شده اند.

نبود برنامه مدون، عدم پرداختن به ويژگي هاي مثبت و تاثيرگذار مسأله حجاب و تناقض در محتواهاي ارائه شده از جمله مشکلاتي است که رسانه ها در ترويج حجاب ايجاد کرده و بعضاً اقدامات آن ها موجب بروز اثرات منفي به جاي اثرات مثبت شده است.

تأثير پذيري بانوان از حجاب کاراکترهاي زن سينما

رسانه اقسام مختلفي از جمله، جرايد، مجلات، سايت ها، خبرگزاري ها، شبکه هاي اجتماعي، راديو، تلويزيون، تئاتر و سينما را در بر مي گيرد که سينما يکي از پرطرفدارترين اقسام آن است که از نظر فرهنگي نيز بازخوردهاي فراواني همراه خود دارد و برخي بررسي ها نشان مي دهد بيشترين اثرگذاري فرهنگي از سوي اين رسانه بر جوامع تحميل مي شود.

يکي از موارد بسيار مهم در تغيير ديدگاه هاي افراد به خصوص نزد بانوان، تصوير است و در تصوير نمايي و از تغيير نشانه هاي داستاني و هم ذات پنداري با کاراکترهايي شناخته شده، نگاه هاي جديدي در افراد ايجاد مي شود که انواع رخنه هاي موجود در سال هاي اخير که توسط رسانه هاي مغاير با ديدگاه اسلام بر مغز و روح برخي از زنان ايراني شکل گرفت، از آن جمله است.

از اين رو تلاش استعمار در زدودن پوشش موجب بسط انديشه ها و الگوهاي ناهنجار در جامعه شده و دگرگوني ارزش ها را در پروسه اي چند ساله در بر خواهد داشت و براي مبارزه با اين جريان ناصواب نياز است با نيرويي تعقل گرايانه با پديده بي حجابي و دوري از نگاهي اسلام جويانه نزد برخي جوانان برخورد کرد.

تلاش دشمن براي  ترويج بي حجابي از کانال سينما

ستيز با حجاب بانوي مسلمان يکي از پليدترين توطئه‌‌هاي دشمنان اسلام در تاريخ معاصر بوده که همچنان به روش هايي نوين در فضاي شبکه هاي اجتماعي از طريق اشاعه بي حيايي ارائه مي شود.

جايي که تصاويري زننده و فيلم هايي شيطاني به بهانه جذب مخاطب بر پرده سينماها و بر ديده تماشاي جهانيان مي نشيند و حتي به طور مستقيم پروژه هاي خاص سينمايي با پرسوناژهايي مسلمان و ايراني توسط هاليوود ساخته مي گردد تا پايه و اساس بانوي مسلمان ايراني را زير سوال برده و تصويري دروغين را در جهت دين زدايي و حذف نشانه هاي ديني چون حجاب ارائه دهد. توليد فيلم هايي همچون «بدون دخترم هرگز» تا «دختري تنها در شب پياده به خانه مي رود» همچنان ادامه دارد.

در داخل کشور نيز اين پروژه با رنگ و رويي متفاوت اما تاثيرگذار در حال انجام است و در طي سال هاي اخير فيلم هايي توليد شده اند که مستقيما مروج بي بندو باري و عناصر ضد دين بوده و با تکرار پر شمار اين مفاهيم ضد ارزشي سعي در عادي سازي آن ها در ذهن مخاطب دارند.

عادي سازي روابط مردان و زنان متاهل با سايرين، بي اعتقادي جوانان، روابط نامتعارف بين دختر و پسر ، بدپوششي، آرايش هاي غليظ و زننده بازيگران زن ، شرکت در ميهماني هاي مختلط و… همه از جمله اتفاقاتي است که در سينماي ايران متداول شده و نتيجه آن در بي اعتقادي جوانان و برخورد متفاوت آن با مساله حجاب، منعکس مي شود.

اين در حالي است که جريان معاند با فکري برنامه ريزي شده و جهشي خزنده در صدد برافکندن نگاه هاي معصوم جوانان ايراني است و سعي دارد با زيبا جلوه دادن عناصري شيطاني، مسير خود را در انحراف نسل هاي جديد بگشايد. در اين جا اما عدم توليد آثاري متناسب با سبک زندگي اسلامي-ايراني که فرهنگ پوشش بخشي مهم از آن است به چه دليل تفسير خواهد شد؟

اين در حالي است که گزارش هاي دريافتي از فعاليت هاي جبهه مخالف مبني بر اجراي برنامه هايي ويژه و زيرکانه در ارائه پوشش هايي زننده به گوش مي رسد و بايد از طريق رسانه اي فراگير چون سينما و با ساخت آثاري هويت مند و آگاه کننده به مقابله با اين جريان منحرف پرداخت.

نقش بازيگران زن سينما در ترويج حجاب و عفاف

از طرفي تاسف برانگيزتر اينکه در خلال برپايي جشنواره ها و برگزاري جلسات فيلم، برخي از هنرمنداني را مي توان يافت که به جاي فعاليت در تبليغ حجاب متناسب با زن ايراني در جبهه مخالف حضور دارند و برخي از سلبريتي هاي زن سينما به طور علني اقدام به بد پوششي و برخي نيز اقدام به کشف حجاب کردند.

در جامعه امروز ما الگوهاي اجتماعي همچون هنرمندان وجود دارند که به شدت بر سنين جوان و نوجوان تاثير مي گذارند پس بايد بيشتر تحت نظر قانون هاي فرهنگي حوزه تابعه خود باشند. افراد نوجوان و جوان آمال و آرزوهاي خود را در شخصيت محبوب اجتماعي خود مي بينند پس پايبند بودن چنين شخصيت هايي به قوانين حجاب الزامي است چراکه تاثير آن را مي توان در نسل هاي بعد ديد.

هنرمندان عرصه سينما به عنوان افراد محبوب و البته تاثير گذار بر اقشار جامعه گاه در فضاي مجازي به نحوي حاضر مي شوند که حريم هاي حجاب را زير پا مي گذارند. بنابراين نظارت مسئولان فرهنگي بر حوزه مجازي بايد بيشتر باشد چرا که حوزه مجازي حوزه خصوصي نيست و حتي گاه در حد يک رسانه مستقل تاثيرگذار است.

نتيجه گيري

مساله حجاب اگرچه در رسانه هايي نظير صدا و سيما با جديت بيشتري از سوي مسئولان دنبال مي شود اما سينما همچون حياط خلوت برخي جريان ها، به فراموشي کامل سپرده شده و نفع اقتصادي اجراي برخي پروژه ها، سينماگران و مسئولان سينمايي ما را از وظيفه و تعهد توليد محتواي ارزشي دور ساخته است.

تجربه چند ساله اخير نشان داده که ورود برخي سرمايه گذاران به صنعت سينما و تمرکز آن ها بر مباحث ارزشي، نه تنها باعث شکست آن ها نشده بلکه طيف هاي جديدي از مردم را به سينماها کشانده و طبقه متوسط جامعه را که مدتي به دليل رواج ابتذال از سينما دور شده بودند را با اين پديده فرهنگي آشتي داده است.

توليد فيلم هايي همچون ماجراي اخراجي ها، نيم روز، به وقت شام، تنگه ابوقريب و امثالهم از جمله اين اتفاقات موفق است که رکوردهاي فروش در سينماي ايران را نيز جابجا کرده است. اين چنين تجاربي نشان مي دهد، جامعه ايراني هنوز تشنه محتواهاي مثبت و ارزشمند بوده و کم کاري توليدکنندگان و غفلت مسئولان باعث شده تا گوي رقابت به دست جريان هاي ضد ارزشي و ضد مکتبي بيافتد.

وقت آن رسيده که براي اين مساله که اکنون رنگ و بوي بحران نيز به خود گرفته، اقدامي عاجل صورت گيرد و نيروهاي ارزشي در حوزه سينما نيز حرکتي جهادگونه داشته و عرصه را خالي نکنند.

 

 

 

انتهای پیام/

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن کیمیای ایران آنلاین را نصب کنید.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =