اجتماعی ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2 هفته پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
در مراسم بزرگداشت سعدی بیان شد؛

وصال یار نقطه عطف غزلیات سعدی

استاد دانشگاه بیرجند گفت: غزلیات سعدی عشق را باور کردنی و قابل لمس جلوه می‌دهد که ختم به وصال می‌شود در صورتی که در غزل شاعران دیگر با اندوه و هجران معشوق مواجه می‌شویم.

به گزارش خبرنگار کیمیای ایران آنلاین، از بیرجند، دکتر نازنین احسانی، استاد دانشگاه بیرجند در مراسم بزرگداشت سعدی گفت: در جهان بینی سعدی عشق انسان و طبیعت جزو فرامین اصلی هستند که چند اصل مهم را در پی دارد.

وی افزود: اصل عشق، شور و معرفت در اشعار سعدی به وضوح دیده می‌شود زیرا عشق در فرهنگ ما درجه بالایی دارد و به آدمی اعتبار می‌دهد، وقتی سعدی از عشق صحبت می‌کند آنرا به وصال ختم می‌کند.

احسانی تصریح کرد: غزلیات سعدی عشق را باور کردنی و قابل لمس جلوه می‌دهد که ختم به وصال می‌شود و حال مشتاق عاشق را با زبان روایی بیان می‌کند.

استاد دانشگاه گفت: به اعتقاد سعدی عشق امریست قابل وصال و جریان شور و شعف و شادی در میان مردم امری ضروریست.

وی با بیان اینکه سعدی را استاد سخن و اخلاق معرفی کرد، گفت: در نگاه سعدی وقتی انسان از اصول والای انسانی دورتر می‌شود جایگاه و شأن و منزلت خود را از دست می دهد و دچار پیکرگردانی می‌شود.

احسانی همچنین ادامه داد: در نگاه سعدی کسی که شور، عشق و معرفت ندارد دچار پیکرگردانی به حیوان یا جامدات می‌شود زیرا لازمه انسانیت معرفت و ادراک است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: تواضع جایگاه والایی در اشعار سعدی دارد و باب ۴ بوستان با محوریت تواضع شکل گرفته است و سعدی مکرر بد دیدن را نکوهش و تواضع را توصیه می‌کند

احسانی یکی از دیگر اصول در اشعار سعدی را اصل مهربانی مهرورزی و احسان است معرفی کرد گفت: این اصل در مقابل پیکرگردانی انسان قرار دارد و جایگاه والای انسانیت را توصیف می کند.

محمود حاجی مدیر کل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی هم در این مراسم گفت: اگر می‌خواهید دایره واژگانتان قوی شود و طبع لطیف شاعری پیدا کنید توصیه می‌کنم گلستان و بوستان سعدی را بخوانید.

وی افزود: به پیشنهاد اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی قرار است ۲۵ اردیبهشت ماه به مناسبت بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی مراسمی در محل آرامگاه این شاعر بزرگ برگزار شود.

حاجی بیان کرد: خراسان جنوبی به همراه استان های خراسان رضوی و شمالی مسئول برگزاری این همایش علمی بزرگ خواهند بود.

حسن رضا نخعی مدیرکل دفتر امور فرهنگ و اجتماعی استانداری هم در این مراسم خراسان جنوبی را استان علم و ایمان معرفی کرد و گفت: جوانان استان ما تشنه کتاب و کتابخوانی هستند.

وی افزود: روزگاری در ذهن نمی‌گنجید که قرار است در محافلی که حرف از عطار و سعدی و فردوسی و شاعران بزرگ زده می‌شود جوانان و نوجوانی حضور داشته باشند که با عشق این اشعار را بخوانند تحلیل کنند در آن تدبر کنند و برای دیگران تفسیر کنند اما اکنون این اتفاق افتاده است و ما از این بابت به خود می بالم.

 

 

 

انتهای پیام/

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن کیمیای ایران آنلاین را نصب کنید.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − هفت =