اخبار استان ها ۲۴ دی ۱۴۰۲ - 3 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0
در کهگیلویه وبویراحمد

طرح آبرسانی به لیکک شتاب گرفت؛بهره مندی ۸۵هزار نفر از آب سالم وپایدار

طرح آبرسانی به لیکک کهگیلویه وبویراحمد یکی از مهمترین خواسته های مردم این شهر که به دلیل کمبود اعتبار بیش از ۱۰ سال راکد بود و هم اینک ظرف ۲ سال گذشته و اختصاص چهار هزار میلیارد ریال عملیات اجرایی آن شتاب گرفته و میزان پیشرفت فیزیکی آن به بالای ۷۷ درصد رسیده است.

به گزارش کیمیای ایران آنلاین،  تکمیل طرح آبرسانی از سد کوثر به شهر لیکک مرکز شهرستان بهمئی و روستاهای اطراف تنها پروژه تامین آب شرب است که سه میلیون متر مکعب برای صنعت نیز آب تامین می‌کند و با تکمیل این طرح آب ۳۰۰ واحد تولیدی تامین و از محل این واحدهای صنعتی در بخش‌های مختلف سه هزار نفر اشتغالزایی می شود.

این طرح سالانه هشت میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب آب برای شرب و صنعت تامین می کند و با بهره‌برداری کامل از این طرح بیش از ۹۰ درصد جمعیت شهرستان بهمئی از آب آشامیدنی پایدار و سالم بهره مند می شوند.

طرح آبرسانی به لیکک و روستاهای اطراف از سد کوثر نقش مهمی در رفع تنش آبی شهرستان نفت‌خیز بهمئی دارد و از مهمترین پروژه های مصوب سفر نخست رئیس جمهور به استان کهگیلویه وبویراحمد به شمار می رود که هم اکنون در مراحل پایانی بهره برداری است.

شهرستان بهمئی که با مساحت یکهزار و ۴۴۷ کیلومتر مربع در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد و در ۴۰ کیلومتری شهرستان بهبهان واقع شده به علت تنوع آب و هوای گرمسیری و سردسیری و جاذبه های طبیعی همیشه با چالش های جدی در تامین منابع آبی مواجه بوده است.

طرح آبرسانی به لیکک شتاب گرفت؛ بهره مندی ۸۵ هزار نفر از آب سالم وپایدار

داستان آبرسانی به لیکک

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: پروژه آبرسانی از سد کوثر به بهمیی در اواخر سال ۱۳۹۰ شروع شد و در شرایط ایده آل که همه اعتبار و بستر کار فراهم بود، زمان انجام کار ۶۰ ماه پیش بینی شده بود، یعنی حدود پنج سال و هر سال ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی.

آرش مصلح تاکید کرد: به دلایل مختلف ازجمله شرایط تحریم و مشکلات تهیه لوله پیشرفت فیزیکی کار از سال ۹۰ تا ابتدای دولت سیزدهم حدود ۳۵ درصد بوده است.

وی عنوان کرد: ۶۵ درصد باقی مانده کار خود به حداقل سه سال و نیم زمان طبیعی نیاز دارد اما در حرکتی انقلابی با تامین اعتبار گنجاندن در مصوبات سفر رئیس جمهور تقسیم عملیات اجرایی و تفکیک خرید کل لوله ها و تجهیزات توسط خود آب منطقه ای و بکارگیری پنج پیمانکار و درنتیجه افزایش جبهه های کاری در طول کمتر از ۲ سال پیشرفت فیزیکی از ۳۵ به ۷۷ درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: هم اکنون سه کارخانه تولید لوله یک کارخانه تولید الکتروپمپ یک کارخانه تولید اتصالات یک کارخانه تولید ترانسفورماتور های مختص پروژه و نیز کارخانه های تولید تابلوها، ابزار دقیق و موارد دیگر در حال تولید تجهیزات هستند.

مصلح بیان کرد: کل ۶۰ کیلومتر لوله طرح تماما خرید شده ۳۵ کیلومتر آن اجرا ۱۵ کیلومتر در حال نصب و ۱۰ کیلومتر در حال ورود است و تمام مناقصات خرید و اجرای طرح انجام شده و اکنون فعال‌ترین طرح استان است.

وی ادامه داد: کیفیت کار و لزوم رعایت مقررات فنی در این طرح حائز اهمیت است، به دلیل عدم صدور مجوز میراث فرهنگی علی رغم تاکید رئیس جمهور، هیچ گونه مجوزی صادر نشده و تاکنون حتی پاسخ همان مکاتبات نیز داده نشده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: بنابراین در اقدامی جهادی مجموعه آب منطقه مسیر را تغییر و تمام طراحی براساس مسیر جدید انتخاب شد، قطر لوله طول لوله جنس لوله محل ایستگاه های پمپاژ و موارد دیگر تغییر کرد .

مصلح ابراز کرد: علی رغم این موضوع فرایندهای خرید و اجرای ۱۲ مناقصه در سال جاری به خوبی پیش رفت و بهترین پیمانکاران و تولید کنندگان انتخاب شدند، اکنون کمترین چالشی وجود ندارد به جز لزوم مشارکت کشاورزان دستگاه‌های اجرایی مانند راه، برق، جهاد کشاورزی و امور اراضی جهت پاسخ استعلام تملک ها.

وی عنوان کرد: بدون تردید این پروژه مهم با کیفیت مطلوب و با سرعت تقدیم مردم ولایت مدار بهمیی خواهد شد. هیچ طرح آبرسانی شرب در کشور وجود ندارد که علاوه بر آب شرب بتواند ۳۰۰ واحد صنعتی را نیز تامین آب نماید به جز این طرح و بواقع آبرسانی از سد کوثر تحول اساسی در شهرستان ایجاد خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: تخصیص اعتبار این طرح در ۱۰ سال گذشته تنها ۶۰۰ میلیارد ریال بوده اما این میزان در دولت سیزدهم حدود چهار هزار میلیارد ریال است.

طرح آبرسانی به لیکک شتاب گرفت؛ بهره مندی ۸۵ هزار نفر از آب سالم وپایدار

 

ورود آخرین لوله های مورد نیاز طرح آبرسانی به لیکک

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد از ورود آخرین لوله های مورد نیاز طرح آبرسانی به لیکک به طول ۱۰ کیلومتر، خبر داد.

ابراهیم جعفری عنوان کرد: ورود لوله های فلزی مورد نیاز طرح آبرسانی به لیکک با سایز ۷۰۰ میلیمتر و با پوشش داخلی اپوکسی به میزان ۱۰ کیلومتر به کارگاه این طرح، آغاز شده است.

وی ابراز کرد: ارزش مالی این لوله ها یک هزار میلیارد ریال است و با توجه به اینکه این طرح جزو طرح های اولویت دار دولت است، نسبت به تامین اعتبارات آن توجه ویژه ای شده است.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: امیدواریم با همت و تلاش جمعی همه دست اندرکاران و عوامل اجرایی، به زودی شاهد بهره برداری از این طرح مهم آبی باشیم.

طرح آبرسانی به لیکک شتاب گرفت؛ بهره مندی ۸۵ هزار نفر از آب سالم وپایدار

پروژه آبرسانی شهر لیکک در پنج جبهه فعال است

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: پیشرفت فیزیکی پروژه آبرسانی به شهر لیکک و روستاهای اقماری در شرایط خوبی قرار دارد.

علی محمد روستا افزود: با توجه به نیازمندی آب شرب و از طرفی افزایش جمعیت و کمبود آب مورد نیاز شهر لیکک، این پروژه برای تامین آب جمعیتی حدود ۸۵ هزار نفر در حال اجرا است.

وی عنوان کرد: این پروژه از سد مخزنی کوثر با ظرفیت ۸.۵ میلیون مترمکعبی با مصارف صنعتی و شرب در دولت سیزدهم شتاب روزافزونی گرفته است.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: این پروژه به لحاظ پیشرفت فیزیکی شتاب خوبی دارد و در ۲ سال اخیر نسبت به سال های گذشته بیش از ۲ برابر پیشرفت داشته است.

روستا ادامه داد: طول خط انتقال لوله فولادی پروژه ۵۱ کیلومتر و در پنج محور بوده که در حال حاضر با ۷۷ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است.

وی عنوان کرد: این پروژه در حال حاضر در پنج جبهه فعال بوده و با توجه به ضرورت و اهمیت آن تلاش ها و پیگیری ها در جهت اتمام پروژه در کمترین زمان ممکن بکار گرفته شده است.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بنا به اهمیت موضوع و تسریع در روند اجرا و درخواست های مردمی در خصوص تامین آب شرب شهر تا افق مورد نظر طرح، از تمام قطعات انجام پروژه بازدیدهایی انجام شده است.

 

خرداد ماه سال بعد منتظر افتتاح باشیم

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: مصوبه سفر مهرماه ۱۴۰۰ رییس جمهور به این استان برای آبرسانی به شهر لیکک ، سبب جهش عملیات اجرایی این طرح شد.

آرش مصلح افزود: پیشرفت فیزیکی طرح آبرسانی به شهر لیکک و روستاهای مسیر در طول یک دهه پیش از دولت سیزدهم به دلیل کمبود اعتبار ۴۰ درصد بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: براساس مصوبه سفر نخست رییس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد سه هزار و ۹۸۰ میلیارد ریال اعتبار برای آبرسانی به شهر لیکک و روستاهای مسیر تصویب شده بود.

وی اضافه کرد: با بهره‌برداری کامل از این طرح بیش از ۹۰ درصد جمعیت شهرستان بهمئی از آب آشامیدنی پایدار و سالم بهره مند می شوند.

مصلح تاکید کرد: در دولت سیزدهم تاکنون حدود چهار هزار میلیارد ریال به این طرح اختصاص پیدا کرده و اکنون هفت هزار میلیارد ریال قرارداد فعال دارد در حالی که از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ تنها حدود ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: پیش بینی می شود این طرح تا خردادماه سال بعد به بهره برداری برسد و مردم از آن بهره مند بشوند.

سد کوثر در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال غرب گچساران بر روی رودخانه خیرآباد احداث و در سال ۱۳۸۳ به بهره برداری رسیده است.

آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود و این رودخانه از رودهای شاه بهرام و دهدشت به وجود می‌آید.

سد کوثر آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تأمین می‌کند.

براساس برنامه ریزی های انجام شده آب آشامیدنی شهرهای دهدشت، سوق، لنده و چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد هم از سد کوثر تأمین می شود.

عملیات اجرایی این پروژه با مسیر انتقال ۵۷ کیلومتری، ظرفیت انتقال هشت و نیم میلیون متر مکعب آب، ۲ ایستگاه پمپاژ و چهار مخزن ذخیره، از سال ۹۰ در بهمئی آغاز شد.

شهرستان بهمئی با حدود ۴۵ هزار نفر جمعیت در ۳۰۰ کیلومتری یاسوج واقع شده است.

 

 

منبع: ایرنا

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − دوازده =