اخبار استان ها ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - 3 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

بازگشت درآمدهای مازاد مالیاتی به استان ضامن توسعه زنجان

استان زنجان در چند سال گذشته در تحقق درآمدهای مالیاتی در کشور عملکرد مطلوبی داشته، با این حال سهم استان از بازگشت درآمدهای مازاد مالیاتی کمتر از انتظار بوده است.

به گزارش کیمیای ایران آنلاین،  کشورهای مختلف برای تامین بودجه و گردش چرخ های اقتصاد، برخی از فعالیت ها و کسب و کارها را مشمول پرداخت مالیات کرده و بودجه به دست آمده را برای آبادانی و توسعه کشور هزینه می کنند از این رو می توان به ضرورت پرداخت مالیات و نقش آن در توسعه و ارتقای خدمات رسانی در جامعه پی برد.
در چند سال اخیر به واسطه تغییر ریل اقتصادی کشور، مالیات به موضوع مهمی تبدیل شده و با پر رنگ شدن نقش مالیات در تامین درآمدها، حساسیت ها به مسائلی از جمله نحوه محاسبه ها، فرارهای مالیاتی و میزان تحقق درآمدها نیز افزایش یافته است.
جمعیت و مساحت استان زنجان ۱.۲ درصد کل کشور است با این حال ۱.۵ درصد مالیات کشور در استان زنجان وصول می شود.
بیش از ۹۵ درصد از درآمدهای استان از طریق مالیات تامین می شود و اگر بخواهیم کشور را فقط از راه درآمدهای مالیاتی اداره کنیم مستلزم مشارکت مردم در پرداخت مالیات است و این امر با ارتقای فرهنگ مالیاتی و اطلاع رسانی به موقع از هزینه کرد اعتبارات ارزش افزوده برای شهروندان میسر می شود.

بازگشت درآمدهای مازاد مالیاتی به استان ضامن توسعه زنجان 

رصد فرارهای مالیاتی، گام مهم در تحقق عدالت

مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان در این باره، گفت: درخصوص فرارهای مالیاتی که با ترفندهای مختلف انجام می‌شود کوتاه نمی‌آییم و سعی ما این است حق و حقوق دولت و بیت المال را از افرادی که توانایی دارند، بگیریم.
فیروز شکوری از فعالیت گروه مبارزه با پولشویی و سامانه سوت زنی تخلفات مالیاتی در استان خبر داد و افزود: گزارش‌های ثبت شده در این سامانه با دقت پیگیری و رسیدگی می شود و در پرونده مالیاتی افراد نیز ثبت خواهد شد.
شکوری گفت: سال گذشته از محل رصد فرارهای مالیاتی در استان زنجان بالغ بر پنج هزار میلیارد ریال برگه تشخیص مالیات صادر کردیم.
مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان گفت: در زمان حاضر چند پرونده از صنف های مختلف مثل پزشکان و سایر اصناف در خصوص فرارهای مالیاتی در محاکم قضایی استان در جریان است.
وی با بیان اینکه دولت مصمم است تا قانون پایانه های فروشگاهی را که از مهرماه ۹۸ تصویب شده اجرا کند، خاطرنشان کرد: اگر این قانون اجرایی شود، مشکلاتی که در جامعه هست رفع، و عدالت مالیاتی محقق می شود.
شکوری با بیان اینکه سهم درآمدهای مالیاتی در تامین منابع بودجه ۷۴۸ همت است، گفت: سهم استان در سال جاری در تامین درآمدهای مالیاتی ۹۲ هزار میلیارد ریال است.
مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان با اینکه ۶۵ هزار واحد صنفی استان سهمی اندکی از تامین درآمدهای مالیاتی در استان دارند، افزود: از مجموع ۹۲ هزار درآمد پیش بینی شده برای استان در ۱۰ ماهه امسال فقط پنج هزار میلیارد ریال از واحدهای صنفی مالیات اخذ شد.
این مسوول اظهار کرد: اکثر شرکت های فعال در استان، مالیاتشان را در استان واریز می کنند و البته این منابع به خزانه واریز می شود.
شکوری گفت: سال گذشته از ۵۸ هزار صنف استان سه هزار و ۲۶۰ میلیارد ریال مالیات وصول شده که این میزان کمتر از چهار درصد کل مالیات وصولی بوده است، یعنی فقط چهار درصد از درآمدهای پیش بینی شده مالیاتی زنجان از واحدهای صنفی تامین شده است.
وی اظهار کرد: تمام مالیاتی که از سوی صنوف، واحدهای تولیدی و خدمات و همه مودیان پرداخت می شود به جامعه باز می گردد و صرف عمران و آبادانی آن می شود.
شکوری افزود: سال گذشته نیز ۱۶ هزار میلیارد ریال از سوی امور مالیاتی به شهرداری ها و دهیاری های استان پرداخت و چهار هزار میلیارد ریال نیز بابت یک درصد بهداشت به خزانه واریز شد.
وی به لزوم جا انداختن فرهنگ مالیاتی تاکید کرد و افزود: وقتی مالیات در جامعه نهادینه شود، این موضوع پاسخگویی نهادهای اجرایی را در هزینه کرد منابع، افزایش می دهد.

 

لزوم افزایش میزان برگشت درآمدهای مالیاتی به استان

معاون هماهنگی برنامه‌ و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: از ۱۲ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال درآمد مازاد مالیاتی استان فقط حدود ۴۵۰ هزار میلیارد ریال آن به استان برگشت خورد.
خلیل قاسملو افزود: مدلی که در سال گذشته اجرا شد این بود که به محاسبه مازاد درآمد به صورت کشوری نگاه می شد ولی امسال طبق بخشنامه رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، برگشت مازاد درآمد به استان ها نسبت به گذشته سهلتر خواهد شد.
وی با بیان اینکه بودجه استان شامل دو بخش مختلف استانی و اعتبارات ملی است، گفت: بخش اول که مشمول بودجه استانی است و در حوزه وظیفه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قرار دارد شامل منابع و مصارف است.
قاسملو ادامه داد: در سال ۱۴۰۱، منابعی که برای استان پیش بینی شد یعنی از آن طریق باید کسب درآمد می کردیم ۶۳ هزار و ۷۴۰ میلیارد ریال بود که از این مبلغ ۵۸ هزار میلیارد ریال درآمد مالیاتی بود.
وی گفت: اگر عملکرد سال گذشته را بسنجیم، ۷۲ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال از این هدفگذاری کلی در استان محقق شد که استان در این زمینه ۱۱۴ درصد رشد عملکرد داشت که در داخل این عملکرد، درآمد مالیاتی ۱۱۸ درصد محقق شد و در مجموع ۹۷ درصد درآمدهای استان از محل مالیات بود.

انتقال پرونده های مالیاتی واحدهای تولیدی بزرگ به استان

استاندار زنجان گفت: افزایش وصول و درآمدهای مالیاتی در زنجان ناشی از انتقال پرونده مودیان بزرگ و جدید به استان است.
محسن افشارچی به انتقال پرونده های مالیاتی شرکت ها و واحدهای تولیدی بزرگ به استان اشاره کرد و گفت: پیگیری سهم واحدهای بزرگ از درآمد مالیاتی استان افزایش قابل توجهی را در پی داشته است.
وی با بیان اینکه مهمترین تبلیغ برای گسترش فرهنگ مالیاتی، مشاهده آثار آن در زندگی روزمره مردم است، اظهار کرد: اقدمات انجام شده در حوزه عمران شهری و روستایی موجب ارتقای رضایتمندی و افزایش سرمایه اجتماعی است.
استاندار زنجان به لزوم تمرکززدایی در هزینه کرد درآمدهای مالیاتی اشاره کرد و گفت: تعهد وصول مالیات در استان ها انجام می شود ولی در بازگشت درآمدهای مازاد مالیاتی تفسیرهایی صورت می گیرد که به نفع استان ها تمام نمی شود و باید برای این موضوع تدبیر شود.

 

 

 

منبع: ایرنا

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن کیمیای ایران آنلاین  را نصب کنید.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =