اخبار استان ها ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - 1 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

هزار راه نرفته و کرمان در آستانه نوروز

مرکز استان کرمان از چندماه مانده به واپسین روزهای آخر سال حال و هوای نوروزی پیدا کرده و همه عوامل شهرداری دست به کار شده‌اند سامانی به شهر بدهند تا برای میزبانی از مسافران نوروزی آماده شود، این اقدامات در حالیست که باوجود انباشت کاستی‌ها در سال‌های گذشته، هنوز هزاران راه نرفته در این شهر وجود دارد و باید برای داشتن کرمانی زیبا همچنان تلاش کرد.

به گزارش کیمیای ایران آنلاین، با نزدیک شدن به پایان اسفند، شهر کرمان هم برای آغاز تعطیلات نوروزی لحظه شماری می‌کند البته همه می دانیم لحظه‌شماری خالی کافی نیست و باید شهرمان آماده، پاکیزه و زیبا باشد.

هرچند به حرمت ماه مبارک رمضان پیش بینی نمی‌شود امسال همانند سال های قبل شاهد سفرهای نوروزی زیادی باشیم، اما این دلیل نمی‌شود که شهر مهیای نوروز و استقبال از مسافران – به هر تعداد- نباشد و به همین علت از چند ماه پیش، سرپرست شهرداری، همه ارکان شهرداری را برای مهیاسازی شهر بسیج کرد و این مهم به یکی از اولویت های مدیریت شهری تبدیل شد.

نوروز ۱۴۰۲ شهر کرمان اوضاع خاکستری در میزبانی از مسافران نوروزی داشت، یعنی نه آنقدر بد و نه خیلی هم خوب که بتوان گفت در شان این شهر بوده؛ بسیاری از اقدامات دقیقه نودی شهرداری کرمان مانند رنگ آمیزی جداولی که رنگ و رو رفته بودند و کاشت گل‌هایی که خیلی دیر کاشته شدند، خیلی‌ها را کلافه کرد و ایرنا هم برای آن روزها گزارش هایی نوشت که می‌توانید بخوانید.

البته در آن روزها مردم هم ساکت ننشستند و هر طور بود گلایه خودشان را به گوش شهردار وقت، چه مجازی و چه حقیقی رساندند و فضای مجازی به ویژه اینستاگرام پر شده بود از افراد حقیقی معروف و غیرمعروف کرمانی که هر روز یک عکس، فیلم یا صدا از ناکارآمدی مدیریت شهری برای مدیریت نوروز ۱۴۰۲ می‌گذاشت؛هرچند برخی از انتقادها به‌جا نبود زیرا شهرداری با انبوه مشکلات زیرساختی باقی مانده از سال های گذشته مواجه است.

بسیاری از این گلایه‌ها البته دیگر فایده نداشت و حکایت نوشدارو پس از مرگ سهراب بود اما هرچه بود گذشت تا اینکه محسن تویسرکانی شهردار منتخب کرمان در ۲۷ دی امسال از برنامه‌های خود برای شهر کرمان گفت و قول داد :”امسال نوروز متفاوتی را در شهر رقم خواهیم زد“.

هنوز یک هفته از این قول شهردار منتخب نگذشته بود که جشنواره «پیشران نوروز» در شهر کرمان طی یک مراسم رسمی با حضور استاندار و امام جمعه کرمان آغاز شد؛ در همان روز استاندار کرمان دست همه دستگاهها را در دستان شهرداری گذاشت و از همه خواست به هم کنند تا کرمان زیبا تر شود.

کرمان در آستانه نوروز و هزار راه نرفته

بعد از آغاز رسمی جشنواره پیشران نوروز، محسن تویسرکانی، سرپرست شهرداری، همه مجموعه این مدیریت شهری را برای نوروز به خط کرد که چه نشسته‌اید نوروز ۱۴۰۳ از آنچه می‌بینید به شما نزدیک تر است. و پس از آن جلسه پشت جلسه در شهرداری برگزار و گزارشی از اقدامات داده شد.

همه اینها در حالی بود که ما هم در شهر اتفاقاتی را حس می‌کردیم؛ به طور مثال در خیابان‌های اطراف محل زندگیمان، نیروهای شهرداری حفاری های ناشی از فیبر نوری که چند ماه پیش دردسرهای زیادی برای شهر ایجاد کرده بود را ترمیم می‌کردند یا اینکه در بعضی مناطق جداول جدیدی گذاشته و جداول موجود نیز همراه با برخی درودیوارها رنگ آمیزی می‌شد.

کرمان در آستانه نوروز و هزار راه نرفته

البته شهردار منتخب کرمان اقداماتی که ما هم ندیده بودیم را تشریح کرد و در بیان جزییات این طرح و اقدامات انجام شده ۲۹ بهمن گفت که در راستای جشنواره «پیشران»، در بیش از ۵۰۰ نقطه و محل اقدامات موثری انجام شده است.

به گفته وی بیش از ۶۰ هزار مترمربع از زمین‌های خالی سطح شهر پاک‌سازی، ۲۰۰ هزار متر جدول‌های معابر اصلی رنگ‌آمیزی، بیش از چهار هزار تن خاک‌ونخاله از معابر مختلف شهر جمع‌آوری، بیش از ۲۰ هکتار معابر سطح شهر مورد ترمیم قرار گرفته، ۱۵ هزار اصله درخت و ۱۰۰ هزار گل‌و گیاه در نقاط مختلف شهر کاشته، بیش از ۳۰۰ کیلومتر از حفاری‌های ناشی از فیبر نوری در معابر اصلی لکه‌گیری آسفالت و ۱۵ هزار مترمربع از معابر روکش آسفالت شده است.

بعد از ۲۹ بهمن بود که هر روز خبرهای بیشتری از اجرای طرح پیشران نورزی در شهر کرمان شنیدیم، یک روز معاون خدمات‌شهری شهرداری منطقه چهار از رنگ‌آمیزی برج‌های نوری، جداول و گاردریل‌ها در بزرگراه امام(ره) خبر داد و روز دیگر اما شهردار منطقه ۲ کرمان از بازگشایی سه‌راهی بلوار «سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی» و «آزادگان» گفت.

بازسازی کامل ایستگاه اتوبوس میدان «آزادی»، افزودن هشت دستگاه اتوبوس بازسازی‌شده به ناوگان حمل‌ونقل عمومی، توسعه ۷۰ هزار مترمربع به فضای سبز شهر، آماده‌سازی ۱۰ پارک برای اسکان مسافران نوروزی و اصلاح و بهسازی نورپردازی ساختمان‌های دستگاه‌های اجرایی در سطح شهر هم از اقداماتی بود که گفته شد.

جزییات اقدامات از زبان دبیر جشنواره پیشران

البته جدیدترین اطلاعات از اقدامات انجام شده در قالب جشنواره پیشران نوروز را از محمد مهدی حمزه پور دبیر این جشنواره گرفتیم؛ وی در گفت‌و گو با خبرنگار ایرنا افزود: جشنواره پیشواز از نوروز به صورت مخفف پیشران از چهارم بهمن ماه طی یک مراسم رسمی از سوی استاندار در شهر کرمان آغاز شد که در این مراسم هردار منتخب کرمان به عنوان رییس و من نیز به عنوان دبیر این جشنواره معرفی شدیم.

وی ادامه داد: در قالب جشنواره پیشران، هفت کمیته شامل کمیته خدمات شهری، ایمنی و انتظامی، کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات، همچنین کمیته ارزیابی، برنامه‌ریزی و آمار، کمیته حمل و نقل، عمران و ترافیک، کمیته مالی و اداره کار، کمیته بازرسی و رسیدگی به شکایات و هفتم کمیته فرهنگی، اجتماعی و مشارکت‌های مردمی تشکیل شد.

حمزه پور با اشاره به اینکه پس از تشکیل کمیته‌ها، پنج گروه اصلی در این کمیته‌ها مدنظر قرار گرفت، ادامه داد: این پنج گروه شامل گروه تنظیف و پاکسازی، گروه خدمات و تاسیسات، همچنین فضای سبز، گروه فنی و عمرانی و نیز گروه زیباسازی و فرهنگ بود.

وی بیان کرد: البته هر کدام از این گروه‌ها زیرمجموعه‌های مختلفی دارند به طور مثال در گروه زیباسازی، رنگ‌آمیزی جداول مدنظر قرار گرفت، یا در گروه خدمات موضوع بارگیری نخاله، رفع جداول معیوب و آسفالت و لکه‌گیری مدنظر بود.

نگاه عدالت‌محور در پنج منطقه شهر

کرمان در آستانه نوروز و هزار راه نرفته

دبیر جشنواره پیشواز شهر از نوروز «پیشران» با اشاره به اینکه در قالب جشنواره پیشران وجود نگاه عدالت محور در پنج منطقه شهر کرمان مورد توجه بود، اظهارداشت: البته مناطق کمتر برخوردار در این طرح در اولویت قرار داشتند.

وی با اشاره به اینکه بحث ارزیابی عملکرد این کمیته‌ها و ارائه آمار و ارقام از کارهای انجام شده، اقدامی بی‌سابقه در شهرداری بود که در قالب طرح پیشران صورت گرفت، گفت: در سامانه داده‌های مکانی شهرداری، لایه‌ای با عنوان جشنواره پیشران باز شد و تمامی کمیته‌ها آخرین آمار پیشرفت کار را در این سامانه قرار دادند.

حمزه پور تاکید کرد: تاکنون در بیش از یکهزارو ۵۰۰ نقطه محل در قالب جشنواره پیشران اقدام صورت گرفته و در سامانه داده‌های مکانی شهرداری ثبت شده و جزییات آن نیز مشخص است.

وی افزود: در این نقطه محل‌ها، نام واحد اجراکننده اقدامات و موقعیت ثبت شده و در پایان جشنواره پیشران نیز در سایت MAP.KERMAN.IR قابل مشاهده برای تمامی شهروندان کرمانی خواهد بود.

زیباسازی و آماده‌سازی شهر

کرمان در آستانه نوروز و هزار راه نرفته

دبیر جشنواره پیشواز شهر از نوروز «پیشران» اظهارداشت: در قالب فاز دوم جشنواره پیشران، بحث اِلِمان‌ها، ایستگاه‌های استقبال از مسافران، سفره‌های هفت سین و گل آرایی شهر مد نظر قرار گرفت.

حمزه پور گفت: در قالب این جشنواره، همچنین پارک های اسکان (شهدای فاطمیون، مادر، رادیو، مسافر، شهید مطهری، بوستان جنگلی شهید باهنر، بوستان طبیعت، بوستان پدر و بوستان پردیسان قائم) برای مسافران نیز درنظر گرفته شده است و این بوستان‌ها برای پذیرایی از مسافران از جنبه‌های مختلف آماده شده‌اند.

وی اظهارداشت: پل ارتباطی با شهروندان کرمان نیز سامانه ارتباطی ۱۳۷ است و اگر شهروندان انتقادی داشتند یا مکانی مدنظرشان است می‌توانند با کارشناسان این سامانه تماس بگیرند و با ما در میان بگذارند.

شهر کرمان قبل از ۲۹ اسفند برای نوروز آماده می‌شود

کرمان در آستانه نوروز و هزار راه نرفته

دبیر جشنواره پیشواز شهر از نوروز «پیشران» با اشاره به اینکه به طور قطع شهر کرمان قبل از ۲۹ اسفند و شاید حتی زودتر برای نوروز آماده خواهد شد تاکید کرد: البته تاکید شهردار منتخب کرمان این است که سه روز قبل از پایان اسفنده ماه این اقدامات تمام شود.

وی بیان کرد: در قالب جشنواره پیشران نوروز، ۸۳ هزارمتر مربع روکش آسفالت در معابر مختلف شهر کرمان اجرا، همچنین در قالب این جشنواره هفت هزار متر مربع لکه‌گیری معابر و ترمیم ۴۰۰ کیلومتر شیارهای فیبر نوری انجام شده است.

حمزه پور تاکید کرد: اجرای ۳۵۰هزار متر طول رنگ‌آمیزی جداول، کاشت ۱۷هزار اصله درخت و ۱۳۰ هزار مورد گل و گیاه نیز از سایر اقداماتی به شمار می رود که در قالب جشنواره پیشران تاکنون در شهر کرمان انجام شده است.

کرمان در آستانه نوروز و هزار راه نرفته

وی گفت: بازسازی المان، نصب پرچم، هرس درختان، اجرای لوله‌های آبیاری درختان و شست و شوی جداول نیز در قالب این جشنواره در شهر کرمان انجام شده است.

دبیر جشنواره پیشواز شهر کرمان خاطرنشان کرد: نورآرایی شهر، ایجاد انواع سازه‌ها، تنظیف و جمع آوری نزدیک به ۲۰ هزار تن خاک و نخاله از سطح پنج منطقه کرمان نیز از سایر اقدامات انجام شده در قالب این جشنواره است.

نصب المان‌های (نمادهای)نوروزی در پنج منطقه شهر کرمان نیز در دست انجام است.

به گزارش ایرنا هر چند مدیریت جدید شهرداری کرمان از همان روز نخست قول داده که نوروز متفاوتی در انتظار این شهر است، جشنواره پیشران را نیز با جدیت دنبال می کند و اقدامات خوبی هم صورت گرفته باید در نظر داشت هنوز شهر کرمان به علت حجم عقب ماندگی های سال های گذشته، جا برای کار زیاد دارد و به طور قطع شهرداری هم این موضوع را قبول دارد و می داند که برای رساندن کرمان به وضعیت یک کلانشهر درخور نام آن، هنوز به اقدامات متعدد در بخش‌های زیر ساختی مانند آسفالت معابر، ایجاد مسیرهای اصلی و فرعی، اتمام پروژه‌های نیمه تمام، زیباسازی، مبلمان شهری و جذب سرمایه گذار همچنان نیازمند است.

 

 

انتهای پیام/

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن کیمیای ایران آنلاین را نصب کنید.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + پانزده =