آذربایجان غربی ۲۴ دی ۱۴۰۲ - 4 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

دردسر شیرین سفید

روزهای پایانی هفته گذشته و آغازین هفته جاری، روزهای پربارشی برای اکثر نقاط آذربایجان غربی بود و بسیاری از نقاط استان از بارش برف زمستانی، سفیدپوش شد؛ امری که در کنار دردسرهای ایجاد شده، شیرینی خاصی هم برای مردم داشت.

به گزارش کیمیای ایران آنلاین، آذربایجان غربی از جمله استان های پربارش در سال های نه چندان دور بود که بارش های پیاپی پاییزی، زمستانی و بهاری، گاهی اوقات مردم این استان را کلافه می کرد.

اما در سال های اخیر به ویژه سه سال گذشته، میزان بارش های پاییزی و زمستانی و حتی بهاری به حدی کم بود که مردم گاهی اوقات روزها و هفته ها منتظر بارش های خوب به ویژه از نوع برف می ماندند ولی این امر میسر نمی شد.

امسال هم نظیر سه سال گذشته، برخلاف پیش بینی های هواشناسی، بارش های خوبی را در آذربایجان غربی نداشتیم و در پاییز میزان بارش ها همه را از داشتن سالی پرباران و برف مایوس کرد.

زمستان که فرا رسید، بسیاری از گمانه زنی های هواشناسی خبر از آن داشت که زمستان هم نظیر پاییز، بیشتر به انتظار بارندگی سپری خواهد شد و نیمه نخست دی ماه نیز آن را تایید کرد؛ اما از نیمه دوم دی ماه، روند خوبی را در بارش ها در آذربایجان غربی شاهد بوده ایم که امید می رود تداوم همین روند، بتواند کمی از مشکلات آبی را رفع کند.

هرچند هنوز با حد نصاب بارش های مناسب و اصطلاحا دهان پرکن در آذربایجان غربی فاصله زیادی وجود دارد ولی همین بارش نعمت الهی بر شهرها، روستاها، کوهها، گردنه ها و مسیرهای مواصلاتی هم نعمتی بی پایان از سوی خداست که شادی دل بسیاری را با وجود دردسرهای برفی ایجاد کرده است.

مردم: خدایا شکرت!

دردسر شیرین سفید

شهروندان ارومیه ای که هنوز بارش برف را تجربه نکرده اند و با وجود بارش کم برف امروز، صبح هنوز زمین این شهر، رنگ سفید به خود نگرفته است، بازهم از دریافت اخبار بارش در روستاهای اطراف و همچنین شهرستان های دیگر بسیار خرسند هستند.

بانوی ارومیه ای در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: ما شکرگزار این نعمت الهی هستیم، امسال مایوس شده بودیم که دیگر برفی را شاهد باشیم ولی خبرها از بارش خوب برف بخصوص در اطراف ارومیه و جنوب و شمال استان حکایت دارد.

او که بعد از گذاشتن فرزند خود به مهد، به سر کار می رفت، ادامه داد: امیدواریم شاهد بارش برف در شهر ارومیه هم باشیم تا کودکانمان با شادی بر روی برف ها بازی کنند.

شهروند دیگر ارومیه ای که به علت بارش باران و احتمال برف، چکمه هم پوشیده بود، به خبرنگار ایرنا گفت: نمی توانم بگویم که از این بارش ها ناراحت هستم چون همین بارش باران هم غنیمتی است که باید قدر آن را بدانیم.

این شهروند ارومیه ای اضافه کرد: البته ما ارومیه ای ها به برف زمستان عادت کرده ایم و به گفته مادرم، اگر برف تا زانو نبارد، نمی توان اسمش را برف گذاشت هرچند ما به همان چند ساعت برف در شهر هم راضی هستیم.امیدواریم برای یک بار هم که شده، امسال بارش خوب برف در ارومیه را تجربه کنیم.

وی اظهار کرد: امیدواریم در زمستان امسال، حتی یک بار هم که شده بارش خوب برف را تجربه کنیم.

البته با توجه به گزارش های هواشناسی و راهداری، برف خوبی در مناطق مختلف شمال و جنوب استان به ویژه چالدران، خوی، تکاب، سردشت، اشنویه، پیرانشهر و دیگر شهرها ثبت شده که امید می رود تعداد این شهرها در ۲۴ ساعت آینده افزایش یابد.

۸۵ میلی متر بارش طی ۲۴ ساعت در اشنویه

دردسر شیرین سفید

رییس اداره هواشناسی مهاباد در این خصوص گفت: اشنویه با ۸۵.۱ میلی‌متر بارندگی طی ۲۴ ساعت، پربارش‌ترین شهر آذربایجان‌غربی در این مدت بود.

اردلان محمدپور افزود: با تداوم فعالیت سامانه بارشی در منطقه، بارش های خوبی در بسیاری از مناطق جنوب آذربایجان‌غربی ثبت شد که بیشترین مقدار آن در اشنویه بود و بارش‌ها در پیرانشهر ۸۳.۷ میلی‌متر، سردشت ۵۴.۲ میلی‌متر، مهاباد ۴۲.۵ میلی‌متر، نقده ۳۱.۸ میلی‌متر، بوکان ۹.۴ میلی‌متر و شاهین دژ ۱.۳ میلی‌متر ثبت شده است.ارتفاع برف در گردنه های جنوب آذربایجان غربی به 40 سانتی متر می رسد.

وی اضافه کرد:در این مدت بارش‌ها در مناطق کوهستانی و مرتفع به صورت برف بود که بیشترین ارتفاع برف در گردنه «زمزیران» و گردنه «خوله‌پوله» مهاباد به ترتیب ۳۰ و ۴۰ سانتی‌متر گزارش شده است.

وی درخصوص وزش باد نیز اظهار کرد: بیشترین سرعت وزش باد طی این مدت در نقده با ۶۵ کیلومتر بر ساعت ثبت شده است.

رییس اداره هواشناسی مهاباد ادامه داد: این سامانه بارشی تا دوشنبه به فعالیت خود در این منطقه ادامه می دهد و سپس به تدریج از منطقه ما خارج می شود و با خروج آن دمای هوا به طور میانگین چهار تا پنج درجه سانتی‌گراد کاهش پیدا خواهد کرد.

مسیر ۲۲۰ روستای مسدود بر اثر برف در آذربایجان‌غربی بازگشایی شد

دردسر شیرین سفید

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی هم به خبرنگار ایرنا گفت: مسیر ارتباطی ۲۲۰ روستا در نقاط مختلف استان با تلاش راهداران بازگشایی شده ولی همچنان شاهد برف و کولاک در اکثر محورها هستیم.

ایرج دست‌نشان افزود: طبق بررسی های صورت گرفته، راه دسترسی به ۲۴۰ روستا در شهرستان های استان مسدود بوده و تلاش برای بازگشایی آنها ادامه دارد.

وی با اشاره به تداوم بارش در محورهای مواصلاتی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: در حال حاضر در گردنه‌های مایین‌ بلاغ تکاب و زمزیران سردشت، محورهای پیرانشهر – تمرچین، سلماس – خوی، جاده های شهرستان چایپاره و محورهای مواصلاتی شهرستان چالدران شاهد بارش برف و مه گرفتگی هستیم.سه هزار کیلومتر برف روبی طی 24 ساعت در آذربایجان غربی انجام شد.

وی از فعالیت ۵۵ دستگاه ماشین آلات برای برف روبی جاده های آذربایجان غربی خبر داد و اظهار کرد: ۱۱۰ راهدار در عملیات برف روبی درگیر هستند و یک هزار تن شن و ماسه نیز طی ۲۴ ساعت گذشته جهت بازگشایی مسیرها مصرف شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی ادامه داد: بیش از سه هزار کیلومتر از جاده های استان طی ۲۴ ساعت گذشته برف روبی شده است.

دست نشان گفت: به دلیل تداوم بارش در محورهای مختلف استان، توصیه می‌شود همشهریان از تردد غیرضروری در مسیرهای برف گیر خودداری کرده و در صورت لزوم حتما زنجیر چرخ همراه داشته باشند و از سالم بودن تجهیزات خودرو از جمله مه شکن، برف پاک کن و سیستم گرمایشی مطمئن شوند.

با توجه به آمار غیررسمی ثبت شده، در برخی نقاط آذربایجان غربی از جمله منطقه مرزی شهرستان ارومیه حتی تا بیش از یک متر نیز بارش برف گزارش شده و در برخی نقاط برف گیر، میزان بارش به یک متر و نیم نیز رسیده است.

با این وجود، هنوز نیاز آذربایجان غربی به بارش های زمستانی زیاد است و امید می رود که این نعمت الهی در روزها و هفته های باقی مانده از زمستان امسال بارها و بارها تکرار شده و این دردسر سفید رنگ شیرین، بارها برای مردم دردسرساز باشد؛ هرچند خیلی وقت ها شیرینی بارش برف بیشتر از دردسرهای آن است.

 

 

منبع: ایرنا

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + هفده =