آذربایجان غربی ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - 3 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

رای‌اولی‌ها و مشارکتی فراتر از ایفای نقش و تکلیف سیاسی

رای اولی ها در هر دوره از انتخابات شور و شوق بالایی را به جهت نخستین مشارکت سیاسی خود و حضور در تعیین سرنوشت به انتخابات می بخشند و مشارکتی بالادر این زمینه دارند ولی حضور آنان علاوه بر مشارکت تاثیرات بسیاری دارد که فراتر از ایفای این تکلیف مهم سیاسی است.

به گزارش کیمیای ایران آنلاین،  انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه یازدهم اسفند امسال همزمان با سراسر کشور در ۱۰ حوزه انتخابیه آذربایجان غربی برگزار خواهد شد؛ مردم آذربایجان غربی نیز برای انتخاب ۱۲نماینده خود در ۱۰ حوزه برای حضور در مجلس و اعضای خبرگان رهبری در این انتخابات آماده می شوند.

شرکت در انتخابات حق مردم و از وظایف و تکالیف هر فرد محسوب می‌شود و در واقع، مشارکت سیاسی به این معناست که مردم فعالانه در امر سیاست‌گذاری‌های آتی کشور مشارکت داشته باشند و نسبت به آن احساس مسوولیت کنند.

در کنار همه اقشار و افرادی که قصد حضور در انتخابات ۱۱ اسفند امسال را دارند، افرادی که رای اولی خوانده می‌شوند، افزون بر مشارکت، نقش جدیدی برای نظارت بر این مشارکت ملی ایفا خواهند کرد.

تعدادی از این رای اولی ها میهمان ایرنا در آذربایجان غربی شدند تا در این مورد نظراتشان را بیان کنند.

آنان براین موضوع تاکید داشتند که اگر با تدابیر اندیشیده شده توسط آموزش و پرورش و با همکاری معلمان و مدیران، دانش آموزان و جوانان، مخاطب روایت درست و واقعی برخی رخدادها و دستاوردهای نظام اسلامی باشند، موجب شور و نشاط سیاسی در خانواده، اطرافیان، مدرسه و جامعه می‌شوند و حضور رأی اولی‌ها بر شور و نشاط انتخاباتی می‌افزاید.

در این میزگرد رای اولی های استان شامل ثمین اسدزاده از سلماس، عیسی رشادتی از منطقه سیلوانای ارومیه، هادرسین امیری شهروند رای اولی ارومیه ای و سونا قادری از بوکان حضور داشتند؛ آنان موضوعاتی مبنی بر اهمیت حضور در انتخابات، نقش دانش آموزان رای اولی در انتخابات و اثر گذاری برجامعه و برخانواده، چالشهایی که در مسیر مشارکت حداکثری وجود دارد، علل موثر برکاهش مشارکت و نقش آموزش و پرورش، فضای مجازی و رسانه ها را مطرح کردند.

اهمیت حضور در انتخابات آتی به نظر شما چه می تواند باشد؟

ثمین اسد زاده یکی از رای اولی های آذربایجان غربی از شهرستان سلماس است؛ وی معتقد است که دانش آموزان در خط اول هر اقدامی در آموزش و پرورش و حتی سایر ارگانها قرار دارند و از این جهت اهمیت حضور آنان بسیار بالا تلقی می شود.

وی ادامه داد: اگر ما حضور نداشته باشیم و افراد اصلح و مورد تایید را خودمان انتخاب نکنیم، افرادی هستند که وارد عمل شده و سکان تاثیر گذاری بر صحنه ها و میدان های حساس در ایران اسلامی را به دست می گیرند.

عیسی رشادتی از آموزش و پرورش منطقه سیلوانا نیز معتقد است که دانش آموزان ایران اسلامی قشر بزرگی از جامعه هستند و حضور آنان در انتخابات به نوعی نمایش حضور و تمرین و تبلیغ برای سایرین محسوب می شود.

او بر این نکته تاکید دارد که با حضور رای اولی ها خواهران و برادران و دوستانشان در آینده ترغیب به مشارکت و تجربه این موضوع خواهند شد و در پی آن با کسب آگاهی های بسیار در این زمینه به نوعی به ایفای سهم خود در جامعه خواهند پرداخت.

به عقیده وی، سنجش نمایندگان با معیارهای موجود و بعد از آن انتخاب به نوعی بر شور مشارکت می افزاید.

رای‌اولی‌ها و مشارکتی فراتر از ایفای نقش و تکلیف سیاسی

 

هادرسین امیری نیز که از شهرستان ارومیه در این میزگرد حضور دارد، اهمیت مشارکت در این دوره از انتخابات را به علت اینکه نخستین حضور و تمرین برای حضور های بعدی است بسیار با اهمیت تلقی می کند و آن را تشویقی برای حضور در برنامه های آینده می‌داند.ایران دشمنانی دارد که از عدم مشارکت و کاهش میزان حضور ما شاد می شوند پس حضور در انتخابات بسیار حساس است.

وی هم با اینکه سن و سال زیادی ندارد، به خوبی به نیت های دشمنان انقلاب و نظام اسلامی واقف است و می گوید: می دانیم که ایران دشمنانی دارد که از عدم مشارکت و کاهش میزان حضور ما شاد می شوند پس حضور در انتخابات بسیار حساس است.

سونا قادری از بوکان نیز در این باره اعتقاد دارد: امروز هر انتخاب ما رای به نظرات و ایده هایی است که در آینده کشور تاثیر مستقیم دارد و مدیریت و اداره کشور در سال های پیش رو در این انتخابات رقم می خورد.

وی افزود: این حضور بیانگر اتحاد و همدلی و یکپارچگی ما خواهد بود و باید این همدلی را به نمایش بگذاریم و نشان دهیم در هر جایی لازم باشد با سر و جان به عنوان نسلی از دل انقلاب حاضر می شویم.

راه های افزایش مشارکت در انتخابات ۱۱ اسفند چه مواردی می تواند باشد؟

عیسی رشادتی گفت: انتخابات از موضوعات زیربنایی در مسایل کشورمان است؛ شرکت مردم و انتخاب افراد در سرنوشت و تصمیم گیری کشور نقش مهمی دارد و غربی ها را شاهد هستیم که چگونه امروز و از ماه ها قبل برای عدم حضور نقشه چینی می کنند و باید همه اینها را به نحو مطلوبی جمع بندی و به همه مردم آشکار سازی کرد.

او اضافه کرد: در این میان تمامی دستگاههای دولتی به خصوص صدا و سیما، رسانه ها و آموزش و پرورش که دستگاهی عظیم است باید تلاش مضاعفی داشته باشد.

ثمین اسد زاده نقش تشکل های دانش آموزی را در این زمینه مهم بیان کرد و افزود: بسیج دانش آموزی و سازمان دانش آموزی از جمله تشکل های فعال در مدارس هستند که مستقیم با بیش از ۳۰۰ هزار دانش آموز دبیرستانی در آذربایجان غربی در ارتباط هستند و لازم است با برگزاری نشست های بصیرتی و آموزشی دانش آموزان را آگاه سازی کنند تا آنان نیز در خانواده ها نقش آفرینی کنند.

وی گفت: پیشنهاد می کنم مدیران مان در مدارس بیشتر در این باره نشست برای رای اولی ها داشته باشند تا آنان هم بیشتر برای حضور در انتخابات مشتاق شوند.با برگزاری نشست های بصیرتی و آموزشی دانش آموزان را آگاه سازی کنند تا آنان نیز در خانواده ها نقش آفرینی کنند.

رای‌اولی‌ها و مشارکتی فراتر از ایفای نقش و تکلیف سیاسی

هادرسین امیری در این باره گفت: تشکلات دانش آموزی به نوعی تمرین برای مشارکت را باید در طول سال تحصیلی برگزار کنند و معلمان و مدیران همه با هم در این زمینه وارد میدان عمل شوند.می توان با استفاده از ظرفیت های شورای دانش آموزی مدارس با تولید محتوا دلگرمی و شور و اشتیاق را در دل دانش آموزان رای اولی ایجاد کرد چرا که شورا و شرکت در انتخابات آن به نوعی جلوه ای کوچک تر از این نوع حضور و مشارکت اجتماعی است.

به نظر او این گفت و گو ی متقابل و بیان علت حضور و بیان دستاوردها و آنچه که در دوره های قبلی حاصل شده، می تواند نقش مهمی در توجیه رای اولی ها و افزایش حضور ایفا کند.

وی ادامه داد: راهبرد دشمن هم اکنون برجسته سازی نقاط ضعف است، مسلم است هیچ سیستمی بدون نقاط ضعف نیست و باید موفقیت ها را بیان کنند و اگر لازم باشد علت عقب افتادگی را هم بگویند و صداقت در گفتار می تواند تاثیر مهمی در افزایش حضور داشته باشد.

سونا قادری در این زمینه نظر دیگری متفاوت از بقیه دارد و آن اینکه هم اکنون زمان و دوره بهره مندی از تکنولوژی است و اغلب نوجوانان و جوانان نیز به این ابزارها دسترسی دارند و می توان با استفاده از ظرفیت های شورای دانش آموزی مدارس با تولید محتوا دلگرمی و شور و اشتیاق را در دل دانش آموزان رای اولی ایجاد کرد چرا که شورا و شرکت در انتخابات آن به نوعی جلوه ای کوچک تر از این نوع حضور و مشارکت اجتماعی است.

 نقش رسانه و فضای مجازی در این زمینه چه می تواند باشد؟

عیسی رشادتی فضای مجازی را چاقوی دولبه ای می داند که می تواند هم تاثیر منفی در این زمینه داشته باشد هم تاثیری مثبت چرا که اغلب نسل نوجوان و جوان کشور به راحتی به این فضا دسترسی دارند.

وی معتقد است که دشمن این موضوع را دریافته است و هدف اصلی دشمن نیز فعالیت در این سنگر بدون هیچ هزینه و مشکلی است و این اهمیت و دسترسی لازمه فعالیت در این بستر و تقویت آن را بیشتر می کند.

رشادتی بیان کرد: نگاه به طرح های دشمن و ایده پردازی و محتواسازی برای مقابله با این طرح ها و توطئه ها نیازمند سرمایه گذاری عظیم دولت است و غفلت می تواند مشکل آفرین باشدو میدان عمل به دست بدخواهان نظام بیافتد.

وی اظهار کرد: حضور رای اولی ها در انتخابات فقط به ایفای نقش در انتخابات خلاصه نمی شود بلکه زمینه ای برای کنشگری فراهم می کند تا در آینده به بهبود شرایط نیز کمک کند.

ثمین اسد زاده که خود یک دانش آموز نخبه بوده و در خبرگزاری پانای استان نیز دستی برآتش دارد، در این زمینه بر نقش مهم روزنامه نگاران، خبرنگاران و رسانه نگاران تاکید دارد و اطلاع رسانی را یکی از ارکان افزایش مشارکت در انتخابات با همت رسانه ها می داند.

به عقیده وی در عصر ارتباطات و فن آوری های نوین با اطلاع رسانی های سریع و اثرگذار و تولیدات جذاب دیجیتال در بستر فضای مجازی می شود اوضاع را در دست گرفت و مدیریت کرد.

به نظر وی امروز در این زمینه غفلت شده است و لازم به توجه ویژه است.

هادرسین امیری معتقد است جامعه ما امروز جامعه ای است که فرزندان تاثیر بسیاری بر والدین دارند و تاثیر متقابل دیگر چندان مطرح نیست پس اگر در فضای مجازی برای قشر نوجوان و جوان و رای اولی ها بتوان تولید محتوا کرد، می شود تمام جامعه را در این زمینه مدیریت کرد.وقتی دانش آموزی مطلع است می تواند با شور و نشاط و علاقه ای که دارد این اطلاعات را به همه منتقل و نقش اثر گذاری در انتخاب آنان داشته باشد.

وی گفت: وقتی دانش آموزی مطلع است می تواند با شور و نشاط و علاقه ای که دارد این اطلاعات را به همه منتقل و نقش اثر گذاری در انتخاب آنان داشته باشد.

سونا قادری آگاه سازی همزمان خانواده و رای اولی ها را با ابزار رسانه و تولید محتوای موبایلی مهم می داند و تاثیر گذاری این ابزار را بیشتر از هر نشست حضوری و حرکت دیگری می داند.

وی بر این باور است که مدرسه، خانواده و فضای مجازی همه برعقاید و نوع تصمیم گیری دانش آموزان تاثیر دارند و نباید از این موارد غافل شد.

 میزان تاثیرگذاری آموزش و پرورش و مدارس در آگاه سازی رای اولی ها و خانواده ها تا چه حد می تواند باشد؟

این سوال پایانی مطرح شده در میزگرد رای اولی های ایرنا بود که حاضران معتقد بودند تاثیر متقابل خانواده و فرزندان در این زمینه هرچند بیشتر است ولی نباید از نقش موثر مدرسه غافل شد.

سونا قادری در این زمینه گفت: هم مدرسه و هم خانواده نمونه ای از یک جامعه کوچک است و تاثیر متقابل اعضای آن روی همدیگر غیر قابل انکار است و ما در فضای جدید هر روز نوآوری هایی می بینیم و همه در معرض بمبارانی از اخبار و اطلاعات قرار دارند.شوراهای دانش آموزی می توانند با تولید محتوا در بستر شاد به دانش آموزان رای اولی معیارهای انتخاب اصلح و پرهیز از شایعات و ساده نگری را گوشزد کنند و این موارد هم به خانواده ها توسط دانش آموزان منتقل خواهد شد.

وی اضافه کرد: خانوده ها در راستای شفاف سازی اهداف داوطلبان برای فرزندشان می توانند در انتخابات با هم همفکری کنند و در اینجا تجارب بزرگترها بسیار اثر گذار است و حرف اول را می زند.

قادری افزود: اینکه مدارس چه کاری می توانند انجام دهند نیز موضوعی است که قابل بررسی است چرا که مدرسه خانه دوم رای اولی هاست و به نوعی این ۲ نهادبا هم پیوند ناگسستنی دارند.

وی اظهار کرد: عوامل مدرسه در تبادل اطلاعات با سایر دانش آموزان نقش مهمی را دارا هستند و شوراهای دانش آموزی می توانند با تولید محتوا در بستر شاد به دانش آموزان رای اولی معیارهای انتخاب اصلح و پرهیز از شایعات و ساده نگری را گوشزد کنند و این موارد هم به خانواده ها توسط دانش آموزان منتقل خواهد شد.

هادرسین امیری در این زمینه معتقد است که حضور جوانان و نوجوانان به ویژه رای اولی ها محرکی برای ایجاد شور و نشاط انتخاباتی در جامعه است و اگر با ابتکار و خلاقیت معلمان و مدیران متعهد، روایت درست و واقعی برخی رخدادها و دستاوردهای نظام اسلامی به آنان انجام شود، این اقدام گرمابخش انتخابات و موجب شور و نشاط سیاسی در خانواده، اطرافیان، مدرسه و جامعه می‌شوند.

ثمین اسد زاده در این باره گفت: تاثیر هر یک رای دانش‌آموز رای اولی به نفع خود آنان است و اینها هستند که سرنوشت کشور را رقم می‌زنند و با توجه به این موضوع و تاثیر گذاری معلمان بر نوجوانان لازم است با کمک عوامل اجرایی و پرورشی مدارس و فرستادن مدرّسانی برای تبیین، برای آنها برنامه هایی از قبیل آشنایی با انتخابات و پاسخ به شبهات دانش آموزان در انتخابات برگزار کنند.

عیسی رشادتی معتقد است که برخی دانش آموزان امسال به مرحله جشن تکلیف سیاسی می‌رسند؛ مدارس می توانند به همین بهانه در کنار برنامه های شاد در انتخابات پیش‌ رو برای بیشتر دانش‌آموزان یک دوره کوتاه تربیت سیاسی و کنشگری داشته باشند.

به گفته وی مسوولان آموزش و پرورش استان لازم است که در مسیر تربیت دانش‌آموزان، برای فرآیند انتخابات به عنوان فرصتی برای تربیت اجتماعی و سیاسی برنامه ریزی کرده‌ و این برنامه را با چاشنی برنامه های فرهنگی عجین کنند چرا که اثرات این نوع برنامه ریزی ها در بلند مدت نمایان می شود.

وی اضافه کرد: دانش‌آموزان باید مشارکت را تمرین کنند و در این فضا به نحوه‌ای تربیت شوند که یاد بگیرند «بی‌تفاوت نباشند» و این موضوع را به خانواده هم منتقل کنند و این وظیفه بسیار دشواری را برای آموزش و پرورش رقم می زند.

آذربایجان غربی دارای ۶۷۰ هزار دانش آموز است که ۳۰۰ هزار نفر در دوره دبیرستان تحصیل می کنند به رغم پیگیری های ایرنا هنوز آماری از رای اولی های استان در این زمینه منتشر نشده است.

 

 

منبع: ایرنا

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن کیمیای ایران آنلاین  را نصب کنید.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 3 =