اخبار استان ها ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - 3 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

کردستان سبز

۳۲ سال طول کشید تا گاز به همه خانه‌ها در کردستان برسد و حالا دهه فجر امسال، پایان گازرسانی در استان جشن گرفته شد.

به گزارش کیمیای ایران آنلاین،  استان کردستان با بیش از ۲۹ هزار کیلومتر مربع، ۱.۷ درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده و در سلسله جبال زاگرش و منطقه‌ای سرد و کوهستانی قرار گرفته است.

استان کردستان با کشور عراق ۲۲۰ کیلومتر مرز مشترک دارد و براساس آخرین تقسیمات کشوری حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزارنفر جمعیت دارد که ۶۶ درصد از جمعیت آن شهری و ۳۴ درصد را جمعیت روستایی تشکیل می‌دهد. تراکم نسبی جمعیت معادل ۵۱.۲ نفر در کیلومتر مربع است.

شرایط جغرافیایی و آب و هوایی کردستان، ضرورت استفاده از گاز طبیعی، این انرژی پاک و نسبتا ارزان را در استان مضاعف کرد و عملیات گازرسانی به استان از اوایل دهه ۷۰ شروع شد.

شرکت گاز استان کردستان به عنوان یکی از شرکت‌های عملیاتی و خدماتی زیر مجموعه وزارت نفت از سال ۱۳۷۷ به منظور ارائه خدمات گازرسانی متناسب با نیازها و انتظارات مشترکین گاز طبیعی فعالیت خود را آغاز کرد.

 

 

در واقع گازرسانی در استان کردستان از سال ۱۳۷۰ آغاز و در سال ۱۳۷۲ این مهم در شهرهای قروه و سنندج تقریبا به پایان رسید.

با سرعت بخشیدن به توسعه شبکه های گازرسانی در سطح کردستان روند گازرسانی در استان سرعت بیشتری به خود گرفت و در مراکز شهرستان ها به خصوص شهرهای با جمعیت بیشتر تعداد زیادی پیمانکار و عوامل اجرایی با سرعت منازل مسکونی، اماکن عمومی، ارگان های دولتی و صنایع را از نعمت گاز طبیعی برخوردار کردند.

پس از آن که روند گازرسانی شهرهای کردستان روی ریل توسعه افتاد و شهرها یکی پس از دیگر گازدار شدند؛ اولین روستای استان به نام “قلعه” در شهرستان قروه در سال ۱۳۸۶ گازدار شد و اهالی این روستا طعم شیرین استفاده از گاز و گرمای مطبوع را چشیدند.

کردستان سبز

اتصال همه روستاها به شبکه گاز

استان کردستان ۳۳ شهر دارد که ساکنان تمام شهرهای آن از نعمت گاز طبیعی برخوردارند و ضریب نفوذ گاز طبیعی در جمعیت شهری و روستایی استان کردستان ۱۰۰ درصد است.

باتوجه به مرزی بودن استان کردستان و ضرورت برخورداری مردم مرزدار و غیور استان کردستان و مصوبات بسیار دلنشین سفر رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۸۸ به استان فرهنگی کردستان، روند گازرسانی شتاب بیشتری گرفت.

زمستان سال گذشته “چناره” در مریوان، آخرین شهری بود که به شبکه سراسری گاز طبیعی متصل شد و روستاهای استان هم یکی پس از دیگری به شبکه سراسری گاز متصل شد.

امسال نیز در دهه فجر ۱۱۹ طرح گازرسانی در کردستان به بهره برداری رسید و همه روستاهای استان از نعمت گاز برخوردار شدند تا پرونده گازرسانی در استان به پایان برسد.

در حال حاضر هزار و ۶۵۰ روستای کردستان از گاز طبیعی برخوردار است و روستای دارای سکنه بدون گاز در استان وجود ندارد.

شرکت گاز کردستان حتی اقدام به گازرسانی به ۱۰۰ کوخ(سکونتگاه‌های غیررسمی در بانه) کرده است تا ساکنان این مناطق نیز از گاز بی بهره نباشند.

 

اجرای بیش از ۱۳ هزار کیلومتر شبکه گازرسانی

مدیرعامل شرکت گاز کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تاکنون ۱۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر شبکه گازرسانی در استان اجرا شده که بیشترین آن در روستاهاست.

احمد فعله گری افزود: تعداد مشترکین استان ۶۲۷ هزار مورد بوده که پیش بینی می شود تا پایان سال از مرز ۶۳۰ هزار مشترک عبور کند.

وی به این هم اشاره کرد که برای کمک به ارتقا شاخص های توسعه، ۲ هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی و تولیدی هم به شبکه سراسری گاز طبیعی متصل شده است.

مدیرعامل شرکت گاز کردستان یادآور شد: گازرسانی به واحدهای صنعتی، ضمن افزایش اشتغالزایی، کاهش هزینه ها و رونق تولید، به پایداری محیط زیست و مهاجرت معکوس به روستاها نیز کمک می کند.

حالا دیگر که کار گازرسانی به شهرها و روستاهای استان کردستان تمام شد، استفاده درست از این انرژی پاک و نسبتا ارزان، ضروری است؛ به گونه‌ای که در کنار گرم شدن خانه‌ها، چرخ تولید استان هم بچرخد.

 

 

منبع: ایرنا

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن کیمیای ایران آنلاین  را نصب کنید.

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − هجده =