اخبار استان ها ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ - 1 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

افطاری خیابانی و خودمانی در بجنورد

خیابان غذا واقع در شریعتی شمالی بجنورد به منظور معرفی غذاهای محلی این خطه به گردشگران و افطاری خودمانی و ساده روزه داران از روز گذشته راه اندازی شده است.

به گزارش کیمیای ایران آنلاین، اینجا منطقه شریعتی شمالی بجنورد است؛ محلی دم افطار که عطر و بوی خوشمزه های ساده و سنتی در آن پیچیده و آدمی را به خاطره های خوش دوران کودکی و دورهمی ها با طعم غذاهای لذیذ پرت می کند.

غذاهای لذیذی که طعمی از اصالت را دارد و بوی مادربزرگ‌ها را می‌دهد و هر روزه داری برای افطار به این خیابان می کشاند.

امروز بانوان هنرمند خراسان شمالی از دور و نزدیک گرد هم آمده‌اند تا نه تنها معرف فرهنگ اصیل خراسان شمالی باشند بلکه کام روزه داران را نیز با غذاهای سنتی و لذیذ شیرین کنند.

یکی آش رشته سنتی را هم می‌زند، دیگری فتیر مسکه های خوشمزه و سمنوی لذیذ را برای فروش روی سکوها می‌چیند.

منوی غذایی این خیابان محدود به آش و برخی نان های محلی نیست بلکه در آن سوی خیابان دودی از آتش زیر کباب‌ها بلند می‌شود و جوانی حدودا ۳۰ ساله در حال آماده سازی غذای کبابی برای مشتریانش است.

اگر گذرتان به خراسان شمالی و بجنورد خورد، بد نیست سری به این خیابان بزنید تا هم کامتان با غذاهای سنتی این دیار شیرین شود و هم با بخشی از ظرفیت های فرهنگی این خطه آشنا شوید.

گرچه این خیابان با هدف معرفی توانمندی‌های گردشگری، فرهنگی و غذایی خراسان شمالی در حال برگزاری است اما انگار جنبه ایجاد نشاط اجتماعی نیز دست کمی از جنبه اصلی آن نداشت به گونه ای که توانست به راحتی لبخند شادی و نشاط را بر لب های اقشار و گروه های سنی مختلف مردم بنشاند.

 

 

برپایی ۲۸ غرفه در خیابان غذا

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی می گوید: خیابان غذا به منظور معرفی غذاهای محلی و فرهنگ غذایی سنتی و پاسخ به ذائقه گردشگران در محل خیابان شریعتی شمالی شهر بجنورد ایجاد شده است.

علی مستوفیان می افزاید: خیابان غذا در قالب ۲۸ غرفه از روز گذشته برپا شده و تا ۹ فروردین ماه فعال خواهد بود.

وی می گوید: جدای از غذاهای سنتی و بومی اقوام مختلف این خطه، غذاهای کبابی نیز در این خیابان ارایه می شود.

مستوفیان یادآور می شود: بیش از ۱۰۰ نوع غذای سنتی در خراسان شمالی تهیه می شود که دلمه، فتیر مسکه، آش یارمه، نان محلی قطاب، شله ماش، قروتو، کاچی، اُجِز یا اشکنه، آش جوشواره، دیمه ‌دَنی، قابلی و کماج از جمله غذاهای سنتی استان است.

 

کردها، تات ها، ترک ها، ترکمن ها و بلوچ ها در خراسان شمالی انواع غذاها، نان ها و دمنوش های خاص خودشان را دارند.

استان خراسان شمالی در حدفاصل دو قطب سیاحتی شمال و زیارتی مشهد مقدس واقع شده که سالانه در ایام تعطیلات نوروز مسافران و زائران زیادی از این خطه تردد می کنند.

کارشناسان می گویند تنوع غذایی حدود ۲۰۰ میلیارد دلار در سال در صنعت گردشگری ایجاد درآمد می کند و بر این اساس باید تلاش شود تا غذاهای رنگین اقوام و فرهنگ های محلی، زمینه ای برای رونق اقتصاد گردشگری باشد.

 

 

 

 

انتهای پیام/

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن کیمیای ایران آنلاین را نصب کنید.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 − دو =