اخبار استان ها ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - 4 هفته پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

احیای ۴۳۰ بنگاه اقتصادی خراسان جنوبی

احیای واحدهای تولیدی تعطیل یا نیمه فعال از جمله اقدامات شاخص دولت سیزدهم و شیرینی‌های اقتصاد در ۲ سال اخیر بوده که سهم استان خراسان جنوبی از این دستاورد ۴۳۰ بنگاه اقتصادی است.

به گزارش کیمیای ایران آنلاین،  از شروع به کار دولت سیزدهم با حضور میدانی رئیس جمهور و اولویت دادن به تولید داخلی در کشور گره از بسیاری واحدهای تولیدی که سال‌ها به دلایل متعدد تعطیل یا نیمه فعال مانده بودند، باز شد.

براساس آیین‌نامه ابلاغی نهضت احیای واحدهای اقتصادی غیرفعال و نیمه فعال شامل واحدهای خرد، نیمه کلان و کلان شامل واحدهای کمتر از ظرفیت اقتصادی، نیمه فعال، غیرفعال، رو به افول و نیمه‌تمام می‌شود و احیای این واحدها نقش بسزایی در رشد تولید، ایجاد و تثبیت اشتغال داشته است.

تعداد واحدهای راکد شناسایی شده در استان خراسان جنوبی ۹۴۵ مورد بوده که تاکنون ۵۰ درصد آنها احیا شده و ظرفیت اسمی فعالیت واحدها افزایش یافته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی در این باره گفت: ۴۳۰ بنگاه اقتصادی کوچک، متوسط و بزرگ از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون در این استان احیا شده که رشد تولید را به دنبال داشته است.

جواد اشرفی روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: کمک به تکمیل و تسریع راه اندازی واحدهای تولیدی نیمه تمام با اشتغال بالا از اقدامات دولت در راستای رشد تولید است.

احیای ۱۹۹ بنگاه در سال ۱۴۰۱ و ۲۳۱ واحد در سال گذشته

وی گفت: احیای ۱۹۹ بنگاه اقتصادی با حجم سرمایه گذاری هشت هزار و ۲۹۵ میلیارد ریال، اشتغال هزار و ۱۰۸ نفر در سال ۱۴۰۱ و احیای ۲۳۱ بنگاه اقتصادی خرد، متوسط و بزرگ با حجم سرمایه گذاری ۹ هزار و ۶۲۸ میلیارد ریال، اشتغال هزار و ۴۷۰ نفر از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون جزو این عملکرد است.

معاون استاندار خراسان جنوبی یکی از اولویت های تعریف شده در حوزه اقتصادی استان از ابتدای دولت سیزدهم را رشد تولید و احیای واحدهای راکد عنوان کرد و افزود: توسعه فعالیت شرکت های دانش بنیان در اقتصاد استان، توسعه و گسترش مبادلات تجارت خارجی، تکمیل زنجیره ارزش محصولات و پیگیری سیاست های توسعه همه جانبه با حفظ امنیت پایدار در شرق کشور از دیگر اولویت های تعریف شده است.

وی با بیان اینکه تلاش شده از منابع بانکی برای رشد شاخص های اقتصادی استان استفاده بهینه شود اظهار کرد: رصد و پایش وضعیت کالاهای اساسی پرمصرف، هم افزایی برای بهبود فضای کسب و کار، توسعه فعالیت بخش معدن، کشاورزی و گردشگری با محوریت جلب مشارکت مردمی از دیگر رویکردها بوده است.

تداوم کاهش نرخ بیکاری در خراسان جنوبی

اشرفی کسب رتبه های اول تا پنجم کشوری در شاخص های متعدد اقتصادی را یادآور شد و گفت: نرخ بیکاری استان در سال ۱۴۰۱ هفت درصد بود و سال گذشته به ۵.۵ درصد رسید.

وی از رشد ۲۸.۳ درصدی سرمایه گذاری خارجی مصوب در ۲ سال گذشته خبر داد و افزود: افزایش ۸۱ درصدی صادرات قطعی و رشد ۱۸۸ درصدی ترانزیت از دیگر توفیقات اقتصادی استان در دولت سیزدهم است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی به میزان سرمایه گذاری داخلی انجام شده در استان اشاره کرد و گفت: بیش از ۸۲ هزار میلیارد ریال حجم سرمایه گذاری داخلی در استان بوده که منجر به ایجاد و تثبیت ۲۶ هزار و ۵۸۸ فرصت شغلی شده و رشد ۱۱ برابری داشته است.

وی بیان کرد: این سرمایه گذاری در حوزه صنعت و معدن، کشاورزی، صنایع دستی، گردشگری، کسب و کارهای خرد و مشاغل خانگی بوده است.

سرمایه گذاری خارجی جذب شده افزایش یافت

اشرفی میزان سرمایه گذاری خارجی جذب شده در استان را ۸۶.۸ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: این میزان تا آذر ۱۴۰۲ به بیش از ۹۷.۳ میلیون دلار رسید که رشد ۱۲ درصدی را نشان می دهد.

وی گفت: در زمان حاضر ۱۶ پروژه سرمایه گذاری خارجی با سرمایه مصوب به مبلغ ۲۱۷.۶ میلیون دلار فعال و در حال بهره برداری است، سه پروژه با سرمایه مصوب ۳۰.۹ میلیون دلار در حال اجرا و ۲ پروژه سرمایه گذاری خارجی با سرمایه بالغ بر ۲۳۱.۲ میلیون دلار در دست پیگیری است.

معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: سرمایه گذاران خارجی دارای مجوز در استان از اتباع کشورهای چین، آفریقای جنوبی، آلمان، افغانستان، ترکیه، پاکستان و عراق هستند.

وی مهمترین دستاورد سرمایه گذاری خارجی انجام شده در دولت سیزدهم برای استان را ورود سرمایه نقدی و غیر نقدی در هشت پروژه عنوان کرد که مبلغ آن ۱۰.۲ میلیون دلار بوده است.

اشرفی با اشاره به بهره برداری از پنج پروژه سرمایه گذاری خارجی استان از ابتدای دولت سیزدهم گفت: تعداد پروژه‌های دارای مجوز سرمایه گذاری خارجی نیز از ۱۳ مورد در ابتدای دولت سیزدهم به ۲۸ پروژه در مرداد ۱۴۰۲ رسید همچنین صدور ۱۵ مجوز در این مدت رشد ۱۱۵ درصدی در تعداد طرح های سرمایه گذاری خارجی را رقم زده است.

افزایش تسهیلات بانکی برای اشتغالزایی

وی افزایش تسهیلات بانکی برای طرح های اشتغالزایی را از دیگر عملکرد دولت در حوزه اقتصادی برشمرد و اظهار کرد: این تسهیلات در حوزه مشاغل خانگی، اشتغال پایدار روستایی و عشایری، تسهیلات تبصره ۱۶ و ۱۸ پرداخت شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: در این حوزه اقدامات متعدد دیگری در زمینه تکمیل زنجیره ارزش، گسترش فعالیت‌های معدنی، تامین مواد اولیه واحدهای فرآوری، ارتقای مهارت نیروی انسانی و رفع چالش های بنگاه های اقتصادی انجام شده است.

وی اجرای زنجیره های ارزش راهبردی استان و اقداماتی در زمینه تامین و توزیع کالاهای اساسی را از دیگر دستاوردهای اقتصادی عنوان کرد و گفت: خرید تضمینی گندم، اجرای طرح هوشمندسازی پرداخت یارانه آرد و نان و اجرای طرح ملی کالابرگ الکترونیک با کمترین چالش و مشکل در استان از برنامه های اقتصادی بوده که مطابق سیاست های دولت دنبال شده است.

اشرفی به اقدامات شاخص دولت سیزدهم در زمینه مردمی کردن اقتصاد اشاره کرد و افزود: پیگیری و تشکیل ۸۶ شرکت تعاونی در همین خصوص بوده که در ۲ سال اخیر رشد ۳۵ درصدی داشته است.

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب همواره از اقدامات دولت سیزدهم قدردانی و «رشد شاخص‌های کلان اقتصادی»، «کارهای زیربنایی» و «سیاست خارجی» را عملکرد خوب و قوی دولت در برخی بخش ها معرفی کردند.

 

 

 

انتهای پیام/

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن کیمیای ایران آنلاین را نصب کنید.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 8 =